שבועיים באיסלנד עם ילדים בספטמבר – מסלול טיול מעגלי

איסלנד היא מדינה קסומה ומלאה בפלאי טבע שגורמים ללסת ליפול לרצפה כמה פעמים ביום. עשינו טיול של שבועיים באיסלנד עם הילדים בחודש ספטמבר האחרון וזה ממש לא מספיק כדי לראות כל מה שיש לראות שם. אז זה המסלול שעשינו והדברים שהספקנו לראות בזמן שהיה לנו. איסלנד, אנחנו עוד נחזור להשלמות!!

תקציר הפוסט והמסלול

מוזמנים ללחוץ על יום ספציפי כדי לעבור ישירות לפירוט לגביו

יום 1 – מעגל הזהב​

יום 2 – חצי האי סנייפלסנס, ממכתש אלדבורג ועד הר קירקג'ופל

יום 3 – שטים אל הפיורדים המערביים

יום 4 – הפיורדים המערביים – יום של כלבי ים, שועלים, ברבורים וכבשים

יום 5 – פנינסולת וסטנס (Vastnes)

יום 6 – בתי בוץ ודשא, מפגש עם לווייתן ומסיימים באקורירי

יום 7 – אגם מיוואטן וסביבתו​

יום 8 – יום של מפלים וקשתות צבעוניות​​

יום 9 – הפיורדים המזרחיים – מסיידיפיורדור ועד הופן

יום 10 – חוף היהלומים ולגונת הקרחונים​

יום 11 – סקוגפוס, דירהולי והחוף השחור ברייניספג'רה

יום 12 – טיול מאחורי מפל, מרחצאות הלגונה הסודית ורייקיאוויק

יום 13 – גלי ענק וטיפוס על הר געש

תובנות ומסקנות

טיול באיסלנד עם ילדים - פרטיים כלליים לפני שמתחילים

טיסה: אין טיסות ישירות מישראל לאיסלנד. אנחנו טסנו עם עצירת ביניים בוינה.

הרכב נוסעים: זוג + 2 ילדים בגילאי 17 ו-9

תחבורה: שכרנו רכב 4X4 דאצ'יה דאסטר מחברת GEYSIR

מסלול: עשינו מסלול מעגלי סביב האי, נגד כיוון השעון.

לינה: רב הזמן שהינו בדירות וצימרים. מדי פעם במלונות.

את פירוט המלצות הלינה שלנו תוכלו לקרוא כאן:

יום 1 - מעגל הזהב

הגענו לרייקיאוויק בטיסה מוינה ערב קודם לכן. לנו בעיירה בפאתי עיר הבירה. בבוקר יצאנו לטייל במסלול מעגל הזהב, אחד ממסלולי הטיול הכי נפוצים שכולל כמה אטרקציות חובה. המיקום, מרחק שעה פלוס מינוס מרייקיאויק תורם כנראה לפופולריות כך שלא משנה לכמה זמן הגעתם לאיסלנד, את מסלול הזהב כנראה שתבקרו.

האטרקציות שביקרנו בהן:

• פארק גייזיר (Geysir) – האטרקציה המרכזית היא Strokkur, הגייזר שמתפרץ אחת לכמה דקות לגובה. מסביב יש עוד מספר גייזרים קטנים יותר וכל האזור כולו מבעבע ומעלה עשן. תצוגת כוח מטורפת של הטבע.
  • מפל גולפוס (Gullfoss) – מפל הזהב. שמענו אותו לפני שראינו. מפלים עצומים שכלל לא רואים את סופם. עוצמת המים כה גדולה שיש עננה של נתזים כשמתקרבים למפל. חובה להצטייד במעיל גשם אם לא תרצו לצאת רטובים. יש כמה נקודות שונות מהן אפשר לצפות במפל ומכל נקודה המראה הוא פשוט מרהיב!!

• פארק לאומי טינגוליר (Thingvellir) – אזור בעל חשיבות הסטורית וגאולוגית אבל גם אם זה לא ממש מעניין אתכם תגיעו כי המקום פשוט יפה בצורה בלתי רגילה. יש תצפית מדהימה אל שלל איים פזורים במים. ומשם יורדים למסלול הליכה בין צוקים יפיפיים, בדרך ראינו מפלים, שלל ציפורים, נופים יפיפיים. יש כמה וכמה מסלולי טיול במקום ומה שראינו ועשינו הוא רק קמצוץ.

יום 2 - חצי האי סנייפלסנס, ממכתש אלדבורג ועד הר קירקג'ופל

חצי האי סנייפלסנס (Snæfellsnes) כולל מספר אטרקציות. התחלנו בנסיעה לכיוון מכתש אלדבורג (Eldborg). הר געש שהתפרץ לאחרונה לפני כמה אלפי שנים. בדרך עברנו שלל שדות לבה מדהימים שעליהם צומח אזוב ארקטי והמראה הכללי הוא שעזבנו את כדור הארץ והגענו לפלנטה חדשה.

למכתש לא ניתן להגיע ברכב. החניה ממוקמת די רחוק ומשם יש טיול רגלי של כשעתיים עד למכתש עצמו ואז עוד טיפוס אל ההר עצמו. הנוף מלמעלה יפיפה והמכתש עצמו מרשים ביותר. אך אישית הייתי מוותרת על הההליכה הארוכה עד אליו ומבקרת במכתשים אחרים שהגישה אליהם נוחה יותר.

משם המשכנו לנסוע ולהקיף את הפנינסולה ועצרנו בחוף YTRI TUNGA חוף עם חולות זהובים (נדיר באיסלנד) בו ניתן לפגוש להקות של כלבי ים. ואכן ראינו כמה כלבי ים שוחים במים. בחוץ לצערנו לא היו אבל עשינו טיול נחמד לאורך החוף והצוקים שסביבו.

היעד הבא היה הר קירקג'ופל (Kirkjufell), ההר המצולם ביותר באיסלנד, או כך לפחות אומרים. מדובר בהר מרשים ביותר בצורת חרוט בעל שפיץ. הצורה המיוחדת מבליטה אותו מאוד בנוף. בנוסף יש בקרבתו 3 מפלים קטנים שמצטלמים מדהים על רקע ההר ויוצרים יחד מקום פשוט עוצר נשימה ביופיו.

את היום סיימנו בעיירה סטיקישולמור –Stykkishólmur

יום 3 - שטים אל הפיורדים המערביים

מסטיקישולמור לקחנו מעבורת אל הפיורדים המערביים. המעבורת יוצאת בתשע בבוקר והנסיעה אורכת כשלוש שעות.

המעבורות חוסכת זמן נסיעה ובתיאוריה ניתן להנות משיט בין מאות איים, נופי צוקים וציפורים. בפועל השיט היה קשה לרובנו ובילינו את רובו מקופלים על ספסל עם בחילות ומחלת ים. אז אם אתם רגישים, אולי תשקלו מסלול נטול מעבורת.

הפיורדים המערביים לעומת זאת היו מרהיבים. אין פה הרבה "אטרקציות חובה" זו פשוט נסיעה שמקיפה פיורדים כחולים יפיפיים מוקפים הרים בגווני חום ירוק שאופייני לאיסלנד. בדרך גם פגשנו כלב ים משתזף על סלע.

עצרנו בספינה הנטושה והתעלפנו מהנוף שהקיף אותנו מכל עבר. פיורדים מצד אחד, הרים ושדות ירוקים מעוטרים בכבשים וסוסים מצד שני.

נסענו לחוף החולות האדומים. הוא קצת מחוץ למסלול והדרך אליו עוברת דרך כביש מפותל, תלול ונטול שוליים סביב הר. לא נסיעה נעימה במיוחד. את החוף עצמו ראינו רק בחלקו כיוון שהגענו בזמן גאות והמים כיסו חלקים נרחבים מהחול. אז אם אתם מגיעים – תבדקו זמני גאות ושפל.

עוד ראינו ביום הזה את מפלי דינאדני. מפלים גדולים ומרשימים ביותר שרואים אותם למרחקים. אפשר לעשות מסלול ולהתקרב יותר. אנחנו לא עשינו כי הגענו יחסית מאוחר וכבר עייפים מיום מתיש.

לינה בעיירה ISAFJORDUR

יום 4 - הפיורדים המערביים - יום של כלבי ים, שועלים, ברבורים וכבשים

מתחילים בביקור במוזיאון השועל הארקטי. מוזיאון קטן, שני חדרים וסרט שמסביר על השועלים באיסלנד. חביב אך לא חובה. בחצר מאחור יש כלוב גדול ובו שועל שאפשר לראות. אישית עשה לנו רע לראות את השועל בכלוב.

המשכנו לנסוע לאורך הפיורדים המרהיבים, בדרך ראינו שלל ציפורים, ברבורים, כבשים ועוד. וגם פגשנו בלהקה של כלבי ים שנחו להם בשלווה על סלעים מול הפיורד.

הגענו יחסית מוקדם לדירה שלנו בעיירה HOLMAVIK ויצאנו לשתות שוקו חם בזמן שהילדה נכנסה לסיור במוזיאון הכישוף שבעיירה. היה נחמד, גם לה וגם לנו.

יום 5 - פנינסולת וסטנס (Vastnes)

נכנסנו לפנינסולת וסטנס ונסענו לכיוון צוקי HVITESKUR. צוק מרשים בתוך הים שנראה קצת כמו טרול שקפא והפך לאבן. הנסיעה בפנינסולה על כביש חצץ, לא הכי נעים לנסיעה אבל לא נורא. יש חניה וממנה הולכים קצת אל תצפית על הצוק. אפשר גם לרדת אל החוף ולהגיע מלמטה אך יש לא מעט הליכה.

למטיילים עם ילדים – שימו לב לשביל, הוא כולו מאבנים ואם ירד גשם, חלקלק. הילד שלנו מעד ונחבל כהוגן כאן.

יש עוד דברים לראות בפנינסולה, כולל סיכוי לפגוש כלבי ים. עקב הפציעה של הילד נאלצנו לקצר פה את הביקור והסתפקנו בנופים מהרכב. שדות ירוקים, סוסים מדהימים. קסום.

לינה בעיירה הופסוס HOFSOS

יום 6 - בתי בוץ ודשא, מפגש עם לווייתן ומסיימים באקורירי

נוסעים לחוות גלאומבר (Glaumbaer farm and museum). שם יש מקבץ של בתים מסורתיים עשויים בוץ, אבנים וגג דשא. יפה ומעניין. גם הנוף המרהיב סביב. יש גם כנסיה נחמדה במקום, כניסה בתשלום נפרד. לנו הספיק לראות מבחוץ.

משם נסענו לעיירה DALVIK שם הזמנו שיט לצפיה בלווייתנים. יש מספר מקומות באיסלנד שבהם ניתן לצפות בלווייתנים הפופולרית הוא HUSAVIK אך היא לא הסתדרה לנו במסלול ובין שיט מאקורירי או דלוויק, העדפנו את דלוויק שקרובה יותר ליציאה מהפיורד אל הים הפתוח.

השיט ארך כ-3 שעות וזכינו לפגוש לווייתן אחד בלבד, אבל ראינו אותו מספר פעמים כשאחת מהן ממש צמוד וקרוב לדופן הספינה כך שלגמרי היתה חוויה מדהימה.

לינה באקורירי

יום 7 - אגם מיוואטן וסביבתו

ביציאה מאקורירי יש מנהרה בתשלום שחוסכת זמן נסיעה אך היא אינה הכרחית ואנחנו נמנענו מלהשתמש בה.

נסענו לאגם מיוואטן מרחק כשעה נסיעה. באזור האגם יש שפע מקומות ואתרים יפים לבקר בהם. נסענו לאורך נופי האגם המרהיבים, ראינו שדות לבה עצומים ומרהיבים.

עד שהגענו ל-HVERIR אזור בו פעילות גיאותרמית מרובה וכולו בורות של בוץ מבעבע ואדמה שמעלה אדים. מראה מדהים שמילים לא יכולות לתאר. קחו בחישוב ריח חזק מאוד של גופרית בכל האתר.

תחנה הבאה – הר קרפלה KRAFLA. הר געש פעיל אך רדום כרגע. בינתיים הלוע שלו התמלא במים כך שיש בו מעין אגם צלול. ההגעה למקום קלה מאוד. חונים ממש צמוד לראש ההר, מרחק כמה צעדים מהלוע.

במקום יש גם מפעל ענק שמפיק אנרגיה ממשאבי הטבע של האזור. בחודשי הקיץ ניתן לעשות סיור במפעל ולראות כיצד עושים זאת. בספטמבר מרכז המבקרים כבר סגור.

DIMMOBURGIR – פארק פסלי לבה. התפרצות געשית יצרה כאן אינספור תצורות סלעים שונות ומשונות, מעין "פסלים" שהטבע יצר. יש מספר מסלולים לבחירה. מקסים.

מסיימים את היום במרחצאות של מיוואטן. יש במקום מספר בריכות ובכל בריכה מתחמים שונים וטמפרטורות מים שונות. יש במים בר משקאות ויש מקומות לשבת. זה ממש מקום בילוי שבו אנשים נפגשים, מדברים ונהנים. בחוץ קר אבל המים חמים ומדהימים. תענוג מושלם!

סיימנו את היום באקורירי. סיור קצר במדרחוב. הצצה על הכנסיה המוארת וארוחת ערב נחמדה במסעדה מקומית.

יום 8 - יום של מפלים וקשתות צבעוניות

נסענו למפל גודפוס (Godafoss). מפל עוצמתי וחזק. יש מדרגות שיורדות לתחתיתו. לא נרטבים פה. מפל יפה ומרשים. אפילו ראינו קשת קטנה שהשמש יצרה בנפגש עם אדי המים.

משם המשכנו למפל נוסף, מפל דטיפוס (Detifoss). יש קצת הליכה עד שמגיעים למפל אך לגמרי שווה. אחד המפלים המרשימים ביותר שראינו. עוצמתי ומרהיב ובנוסף כמה וכמה קשתות נוצרו לאורכו והמראה היה פשוט מדהים.

לא רחוק מהמפל הזה, מרחק הליכה קלה,  יש מפל נוסף שהלכנו לראות גם אותו, מפל סלפוס (Selfoss) שגם הוא היה נחמד מאוד.

לינה באגילסטדיר. ובלילה גם זכינו לראות מופע מרהיב של אורות הצפון.

יום 9 - הפיורדים המזרחיים - מסיידיפיורדור ועד הופן

נסיעה לעיירה סיידיפיורדור (Seyðisfjörður) . עיירה צבעונית וקסומה היושבת בקצה הפיורד. בדרך חזרה מהעיירה יש מסלול של כ-27 מפלים שאפשר לעצור ליד חלקם או לטייל לאורכם.

עצרנו גם בעיירה DJUPIVOGUR שם ניתן לראות מיצג אמנותי על המזח של ביצי אבן גדולות. אין הרבה מה לראות בעיירה מעבר לזה. אפשר לעבור אם בסביבה, לא חובה. קיווינו לפגוש פה איילי צפון שמבקרים הרבה באזור, אבל לא יצא לנו הפעם.

בדרך עצרנו בחוף שחור מרהיב ועצום. לא חוף מפורסם, למעשה אין לנו מושג מה שמו בכלל, רק מראה שלפעמים לא צריך לחפש אטרקציות באיסלנד, הן כבר מוצאות אותך.

לינה בהופן HOFN

יום 10 - חוף היהלומים ולגונת הקרחונים

הגענו בבוקר לחוף היהלומים Diamond beach- אחד המקומות היפים ביותר שראינו. קרחונים שנשברים ונשטפים אל החוף השחור ומנצנצים עליו כמו יהלומים.

לא רחוק ממנו, לגונת הקרחונים Jökulsárlón. קרחונים שנשברו מהקרחון הגדול, צפים במים בשלל גדלים, צורות וצבעים. ביניהם שוחים כלבי ים ועליהם מקננות מושבות שלמות של ציפורים. מדהים!

ויתרנו על שיט בסירה מהירה או סירה אמפיבית בגלל מזג האויר הקר ובגלל שלא הרגיש ממש נדרש. אפשר היה להתפעל מהכל גם מכמה נקודות שונות לאורך החוף.

נסענו גם ללגונה הקטנה Fjallsárlón קצת בהמשך. שם הנוף דומה אך הקרחון קרוב יותר ואפשר לראות אותו יותר טוב גם מהחוף.

בהמשך עשינו עוד עצירה ליד מסלול הליכה אל עבר קרחון נוסף Svínafellsjökull עצירה בחניון קטן ליד Freysnes לא רחוק ממלון Skaftafell

פשוט אי אפשר היה להפסיק להתפעל ממראה הקרחונים, בכל פורמט שלהם.

יום 11 - סקוגפוס, דירהולי והחוף השחור ברייניספג'רה

מפל סקוגפוס (Skogafoss). שוב מפל גדול, חזק ומרשים. לגמרי אחד היפים שראינו. גישה מאוד נוחה. חונים והולכים כמה דקות אל המפל.

צוק דירהולי (dyrhólaey)- תצפית מדהימה על האזור. חוף שחור עצום ומרהיב ומהעבר השני צוק ענק בתוך המים בעל צורת קשת או דלת שנתנה למקום את השם שלו.

החוף השחור REYNISFJARA – ראינו לא מעט חופים שחור אז כמעט שוויתרנו על זה. אבל מזל שלא. חוף שחור, גלי ענק שמתנפצים אל החוף (וחשוב מאוד להיזהר מהם, הם עוצמתיים ומסוכנים) וצוקי בזלת בצורות של משושים.

יום 12 - טיול מאחורי מפל, מרחצאות הלגונה הסודית ורייקיאוויק

מתחילים במפל seljoland שניתן לעשות מסלול הליכה שעובר מאחוריו (נרטבים לגמרי, מומלץ מעילי גשם). החניה כאן בתשלום (אחד המקומות היחידים שנתקלנו שנדרש תשלום).

ממשיכים ללגונה הסודית (SECRET LAGOON) אתר מרחצאות חמים שקראנו עליו המלצות. המקום קטן יותר מהמרחצאות של מיוואטן, סה"כ בריכה אחת. אבל נעים וכיף, לא עמוס מדי. מומלץ מאוד.

משם נוסעים לרייקיאויק ויוצאים לטייל ברחובות העיר. מגלים עיר צבעונית מאוד. המון חנויות מעוצבות, גרפיטי אמנותי עם הקירות וגם הכבישים/מדרכות מצויירים בשלל משחקי ילדים כך שהעיר מרגישה כמו מגרש משחקים צבעוני וכיפי.

יום 13 - גלי ענק וטיפוס על הר געש

מתחילים בטיול בוקר ברייקיאוויק כולל ביקור בכנסיה המודרנית בעלת המראה דמוי חללית.

משם נוסעים לפרברי  העיר, אזור שנקרא Ásbrú שהיה פעם בסיס צבעי אמריקאי והיום בפך מקום נחמד וצבעוני. אפשר גם לראות שם מטוס קרב שמוצב בכניסה.

גשר בין יבשות – באיסלנד מתקיים מפגש בין לוחות טקטוניים של יבשת אירופה ויבשת אמריקה. בנקודה הזו נבנה הגשר. איפה עוד תמצאו גשר שבו תוכלו לעבור בהליכה מיבשת אחת לאחרת? אין פה הרבה מה לראות אבל זה מקום מעניין מבחינה גאולוגית ומשעשע לביקור.

אזור גאוטרמי Krýsuvík – אזור נוסף של מעיינות חמים, בורות בוץ מבעבע ואפילו גייזר קטן.

BRIMKETIL – בימים רגילים אזור צוקים יפה ליד הים ועם בריכה טבעית שנוצרת באזור. ביום בו היינו היו רוחות מטורפות שיצרו גלי ענק שהגיעו לגובה 8-10 מטרים והתנפצו על הצוקים. המראה היה מרהיב בצורה יוצאת דופן.

טיפוס להר הגעש Fagradalsfjall – שהתפרץ במרץ 2021 ומצוי בפעילות כזו או אחרת מאז. קיווינו לראות לבה אדומה ומבעבעת אבל היא הפסיקה יומיים לפני שהגענו לאזור. הגענו לחניון מאולתר שבו הוקם ביתן עם פקחים שנותנים הסברים והמלצות. הומלץ לנו לעשות את מסלול C שהוא קצר יותר ומגיע לנהר הלבה שזרם יומיים קודם לכן. עשינו חצי מהמסלול. הגענו עד הלבה הטרייה שעדיין העלתה עשן. המראה היה מרהיב ועוצמתי מאוד. המשך הטיפוס היה תלול יותר ומזג האויר היה קר ועם רוחות מטורפות שהיו קשות לנו ובמיוחד לילדים. אז לא עלינו עד הלוע עצמו.

תובנות ומסקנות

לגונת הקרחונחם

מסקנות- איסלנד עם ילדים

• איסלנד יפיפיה ויש בה הרבה יותר אטרקציות ממה שתספיקו לראות, לא משנה לכמה זמן באתם. מומלץ לא לנסות להספיק לראות הכל ופשוט להנות ממה שכן תראו. עוד מפל, פחות מפל – לא באמת קריטי.
  • מזג האויר הוא פקטור משמעותי. לפעמים תצטרכו לשנות או לוותר על דברים כי מזג האויר לא יאפשר. היו מסלולים ומקומות שתכננו לראות אבל קמנו ליום סוער או עם ערפל כבד ולא היה טעם להתעקש.
  • תמיד תמיד להחזיק ברכב אוכל ושתיה. לפעמים נוסעים שעות בלי לפגוש חנות או תחנת דלק. לא כיף להיתקע עם ילדים רעבים ברכב.

לפוסט הזה יש 7 תגובות

1. דור

את מדהימה תודה רבה!!!

2. גילי מוסקוביץ

בלוג מדהים
    מעוניינת לשאול מתי נסעתם כי מתכננים לנסוע בסוף ספטנבר לשבועיים עם שלושה ילדים מתבגרים ותוהה האם לנסוע בזמן זה לאיסלנד והיכן ניתן לרכוש לכולנו בגדים מתאימים לטיול

1. dvorasch

נסענו בתחילת עד אמצע ספטמבר. ממליצה להצטייד בביגוד ממש חם שמתאים לטמפרטורות של איסלנד. חרמוניות, ביגוד טרמי, כפפות, כובעים. כל מה שצריך כי הרוחות שם מאוד חזקות והרבה יותר קר ממה שהטמפרטורות משקפות.

כתיבת תגובה

אהבתם? מוזמנים לשתף:

LinkedIn

טיולים נוספים שאולי יעניינו אותך:

מסע בעולם זה נפלא אבל מה לגבי קשרים חברתיים?

אומרים שחופשי זה לגמרי לבד. ולצאת לטיול ארוך בעולם אומר שמשאירים מאחור את המשפחה, החברים וכל העולם החברתי שהקיף אותנו. זה אומר שזה רק אנחנו עם עצמנו, כל יום כל היום. אין עוד אנשים. אז איך מסתדרים עם זה? האם חסרים לנו ולילדים חברים ואנשים נוספים? מוזמנים לקרוא כמה תובנות ומחשבות בעניין אחרי חודשיים טיול.

אי החזירים ליד קוסמוי – טיפים והמלצות לאיך ומתי להגיע

אי החזירים הוא אחת האטרקציות הפופולריות שיש באזור קוסמוי. מדובר באי שעליו מאות חזירים מסתובבים חופשי בין המבקרים. אפשר ללטף, להאכיל או סתם לצפות בהם מסתובבים ומשחקים. ריכזתי כמה המלצות לגבי איך ומתי כדאי להגיע לאי החזירים. מוזמנים לקרוא.

פילים בתאילנד

איך לראות פילים בתאילנד – כל האפשרויות וטווח עלויות

תאילנד היא מקום נפלא לפגוש פילים. יש אינספור מקומות שמציעים מפגש כזה. אבל מרב אופציות אפשר קצת ללכת לאיבוד. איך בוחרים מקום שמתנהג בצורה אתית כלפי הפילים ולא מתעלל בהם? מה טווחי המחירים וכיצד ניתן להוזיל עלויות? ריכזתי כאן כמה וכמה דרכים שנתקלנו בהן שמאפשרות מפגש פנים אל פנים עם החיה המדהימה הזו. אם אתם מכירים עוד אופציות, מוזמנים לשתף בתגובות.

נהיגה הפוכה בתאילנד

איך מתרגלים לעשות דברים קצת הפוך ?

תאילנד הוציאה אותנו מאזור הנוחות שלנו. אנחנו רגילים לטייל במדינות מערביות, בעיקר באירופה. ושם גם כשהכל חדש, יש איזושהי תחושת מוכרות מסויימת. פה בתאילנד אנחנו מרגישים את הזרות שלנו. השפה שונה, הנהיגה הפוכה, התרבות אחרת לגמרי ואפילו המראה שלנו מייד חושף שאנחנו לא שייכים. אם באירופה לעיתים פונים אלינו בשפת המקום וטועים לראות בנו מקומיים, פה אין חשש כזה.