שבוע בגאורגיה עם ילדים – טיול כוכב מטביליסי

גאורגיה שוכנת במרחק שעתיים וחצי טיסה מישראל. יש בה נופים מדהימים, אנשים ידידותיים מאוד שאוהבים ישראלים, מחירים זולים ואוכל טעים, כמה עוד סיבות צריך כדי להגיע אליה? בילינו שבוע בטביליסי כולל טיולי יום אל הטבע המדהים של גאורגיה ואין לנו ספק שאנחנו עוד נחזור לבקר במדינה הזו. מוזמנים לקרוא ולהתאהב בה גם אתם.
גשר השלום, טביליסי גאורגיה
גאורגיה שוכנת במרחק שעתיים וחצי טיסה מישראל. יש בה נופים מדהימים, אנשים ידידותיים מאוד שאוהבים ישראלים, מחירים זולים ואוכל טעים, כמה עוד סיבות צריך כדי להגיע אליה? בילינו שבוע בטביליסי כולל טיולי יום אל הטבע המדהים של גאורגיה ואין לנו ספק שאנחנו עוד נחזור לבקר במדינה הזו. מוזמנים לקרוא ולהתאהב בה גם אתם.

תקציר הפוסט והמסלול

הגענו לגאורגיה לטיול של שבוע (כשישה ימים נטו). בחרנו לעשות טיול כוכב מטביליסי ולצאת ממנה למספר טיולי יום מחוץ לעיר כדי לאפשר לנו לחוות גם את העיר עצמה וגם קצת מהטבע המדהים שיש לגאורגיה להציע. בסופו של שבוע ברור לנו שזו היתה רק טעימה קטנה ממה שיש למדינה הזו להציע. מוזמנים לקרוא את המסלול שלנו.

מוזמנים ללחוץ על יום ספציפי כדי לעבור ישירות לפירוט לגביו:

רוצים גם? מוזמנים לחפש טיסות לטביליסי:

מוזמנים לחפש מלון בגאורגיה:

Booking.com

טיול כוכב בגאורגיה - פרטיים כלליים לפני שמתחילים

הגעה: טיסת אל על ישירה לטביליסי. שימו לב שהטיסה נמכרת על ידי אלעל ורשום שהיא מופעלת על ידי חברת הבת סאנדור. בפועל החברה חכרה מטוס של חברת הלואו קוסט, סמארטווינגס וכל הצוות מלבד דייל סמלי אחד, היה צוות שלהם. אם חשוב לכם צוות ישראלי ובטחון של אלעל, דעו שזה לא בדיוק מה שתקבלו.

הרכב נוסעים: זוג פלוס ילד בן 11

תחבורה: בעיר התניידנו בעיקר ברגל ובבולט. בולט זול ונוח מאוד. השתמשנו בו הרבה בכל פעם שהתעייפנו מהליכה. בעלות של 7-20 ש"ח לנסיעה, אין בכלל מה להתלבט. בשדה התעופה ינסו להציע לכם הסעה לעיר.  ביקשו מאיתנו 60 לארי. בבולט עלה לנו 22 לארי, כמעט שליש מחיר!! אל תתפתו ללחץ של הנהגים בשדה!

גלישה סלולארית – רכשנו כרטיסי סים בשדה התעופה. מייד ביציאה יש כמה עמדות של חברות שונות. רכשנו של חברת SIGINET בעלות של 35 לארי לשבוע ללא הגבלה. הסים עבד לנו מצויין בכל מקום, אפילו בפסגת הר קזבגי. קראנו הרבה המלצות גם על חברת מאגטי אבל המחיר היה יקר יותר במועד שהגענו. תבדקו מה מציעים כשאתם שם. גם בעיר ניתן לרכוש כרטיסי סים בכל מקום, ייתכן שאפשר למצוא זול יותר ממה ששילמנו אבל לא רצינו לבזבז על זה עוד זמן והעדפנו לסגור הכל בשדה. לאופציות אחרות לאינטרנט בחו"ל מוזמנים לקרוא כאן. 

 

טיולים נוספים שאולי יעניינו אתכם:

המלון שלנו בטביליסי

טביליסי בלילה

לחיפוש מלונות אחרים בגאורגיה:

 

שהינו ב-HOTEL FLOWER מלון 4 כוכבים במרכז העיר לא רחוק מכיכר החירות של טביליסי.  קיבלנו חדר משפחתי מרווח מאוד עם חדר נפרד עבור הילד, אמבטיה ענקית והדבר שהכי אהבנו – חלון פנורמי ענקי שממנו שנקף נוף מרהיב של כל העיר. היה תענוג לראות את העיר פרוסה בפנינו ביום ובלילה.

מאוד אהבנו את העיצוב של המלון, ארוחת הבוקר היתה טובה והוגשה במרפסת על גג המלון, שוב מול נוף פנורמי של כל העיר. המרפסת היתה פתוחה גם בשעות הערב לשימוש האורחים כך שיכולנו לעלות לשבת שם מול הנוף. באחד הערבים שהיינו עייפים אחרי טיול מחוץ לעיר, הזמנו אוכל לחדר ואכלנו למעלה במרפסת הגג. 

השירות היה אדיב מאוד. בימים שיצאנו לטיולים מחוץ לעיר, הציעו לארוז לנו את ארוחת הבוקר לקחת איתנו. המיקום של המלון היה נוח וקרוב להכל ועדיין שקט. (ראינו מלונות אחרים שממוקמים ממש על כיכר החירות או ממש בלב רחוב הומה מסעדות ובאזורים האלה היה מאוד רועש עד שעות די מאוחרות בלילה). אצלנו היה מספיק קרוב להכל אבל עדיין מאוד שקט ורגוע.

מה אהבנו במלון:

  • חדר גדול ומרווח עם נוף פנורמי משגע.
  • מיקום מאוד מרכזי. נוח להגעה לכל מקום בעיר
  • ארוחת בוקר טובה. אוכל מגוון. 
  • שירות אדיב מאוד, כל אנשי השירות היה נחמדים וידידותיים

מה פחות אהבנו

  • לא לגמרי מונגש – לנו זה לא הפריע אבל למי שיש בעיות נגישות, בכניסה למלון יש מדרגות וגם כדי להגיע לארוחת הבוקר על הגג, תצטרכו לעלות קצת מדרגות. 

הבחירה לעשות טיול כוכב

רב ההמלצות שקראנו לפני שנסענו המליצו על טיול מתגלגל ולאו דווקא על טיול כוכב. למרות זאת בחרנו לעשות טיול כוכב. השיקולים שלנו היו:

  • ראינו המון המלצות להימנע מנהיגה בגאורגיה עקב נהגים פרועים ותשתיות כבישים רעועות, זה קצת הרתיע אותנו מלשכור רכב.
  • חוסר רצון מצידנו, בהרכב המשפחתי בו נסענו, לעבור מקומות לינה מרובים בפרק זמן קצר
  • רצון לשלב בין טיול עירוני בטביליסי לבין טיולי טבע

אחרי שהיינו וחווינו אנחנו יכולים להבין את ההמלצה לטיול מתגלגל. יש לגאורגיה המון נופים מרהיבים והצורך לחזור לנקודת הבסיס בטביליסי הצריך טיולים ארוכים של 10-12 שעות לפחות  וגם הגביל את טווח המרחק אליו יכולנו להגיע. עם זאת, בהנחה שהמגבלות הללו מקובלות עליכם, בהחלט אפשרי לעשות טיול כוכב מטביליסי ולשלב בטווח של שבוע אפילו 3-4 טיולי יום באורכים שונים (יש כמה טיולים קצרים יותר של 5-7 שעות). לא היינו ממליצים לעשות יום אחרי יום טיולים של 14 שעות אבל במרווחים של יום כן יום לא ו/או עם שילוב של טיולים קצרים יותר, בהחלט אפשר לבנות מסלול כוכב כזה. 

את הסיורים שלנו הזמנו מכאן:

לינקים ישירים לסיורים שאנחנו לקחנו:

יום 1 - הכרות עם טביליסי - פארקים ירוקים, גשרים מיוחדים ותצפית מרהיבה על העיר

אנחנו מתחילים בכיכר החירות, כיכר גדולה וסואנת בכל שעות היום. במרכזה מונומנט מוזהב של המלך ג'ורג', המגן של גאורגיה. ממשיכים בשדרות רוסתוולי (Rustaveli Avenue) בדרך חולפים ליד בניין הפרלמנט הגאורגי המרשים וגם ליד כנסיית כנסיית כשוותי סנט ג'ורג' (The Kashveti Church of St. George), מציצים מבחוץ כי לבושים בקצר ויש קוד לבוש. מאחורי הכנסיה נמצא פארק 9 באפריל. פארק ירוק ונחמד שבו מפוזרים כמה פסלים מעניינים ויש גם קצת מתקני משחק לילדים קטנים. שווה לעבור בפארק בכל מקרה בדרך לגשר היבש. הוא יפה ויש מזרקה צבעונית באמצע. 

מעברו השני של הפארק אנחנו מגיעים לגשר היבש (Dry Bridge) שעליו מתקיים מדי יום מעין שוק פשפשים קסום. אנשים פותחים דוכנים לכל דבר שניתן להעלות על הדעת. מדליות, קלטות ותקליטים, תכשיטים, מטבעות ישנים, שטיחים, לוחיות רכב. אינספור דוכנים, אינספור מוצרים ופשוט חוויה אנתרופולוגית לטייל בשוק הזה. אחד המקומות שהכי אהבנו בטביליסי.

משם ממשיכים לפארק רייק  ‪Rike Park, (יש קצת הליכה עד אליו, אפשר לקחת בולט אם לא רוצים להתעייף). פארק רייק הוא פארק ירוק ויפה. אם אתם עם ילדים תמצאו פה מתקני משחק וזה מקום טוב לתת להם להוציא אנרגיה. המתקנים מתאימים לילדים קטנים. לבן ה-11 שלנו לא היה עניין בהם. בפארק לא תוכלו לפספס את המבנה הכסוף והמיוחד של אולם הקונצרטים של טביליסי. הוא נראה כמו קרן כסופה וענקית. עוד קצת קדימה ותראו עוד מונומנט מיוחד ואולי הסמל של העיר, גשר השלום (Bridge of Peace) העשוי זכוכית. ראינו הרבה גשרים בהרבה מדינות וזה ללא ספק אחד המיוחדים והיפים שבהם.

הרכבל שעולה למצודת נריקלה (Narikala Fortress) יוצא ממרכז פארק רייק. ליד הכניסה לרכבל נתקלנו ב-GALLERIA OF IMITATIONS, מקום שמציע אטרקציה משולבת של מוזיאון שעוה קטן, מוזיאון פרפרים קטן ומבוך מראות. עלות 15 לארי לאדם. יש כמה דמויות שעווה שנחמד להצטלם איתן. תמצאו שם את שרק ופיונה לצד דרדסים ודמויות מאוואטר וגם כמה שחקני קולנוע ומוסיקה (בראד פיט, ג'וני דפ, ג'ון לנון ועוד). לא מוזיאון השעווה הכי מפואר, אבל חביב. קומת הפרפרים קצת פחות עניינה אותנו למען האמת אבל אם אתם מתעניינים, יש שם שפע גדול של מוצגים. ומבוך המראות היה הצלחה גדולה, הילד מאוד נהנה. 

משם עלינו ברכבל למצודקת נריקלה (Narikala Fortress). הרכבל עצמו מספק תצפית נפלאה על העיר מלמעלה. וגם כשתגיעו למעלה הנוף פשוט משגע!!  למעלה תמצאו כמה דוכני אוכל, מזכרות ואפילו משחקים. אפשר להגיע למרגלות פסל אמא גאורגיה שנשקף כמעט מכל מקום בעיר. שווה לדעת – זה המקום שממנו רואים הכי מעט מהפסל! אמנם תהיו ממש לידו אבל זה אומר שתראו אותו מהצד או מאחור בלבד. 

ניתן לרדת למטה בחזרה ברכבל או ברגל דרך הגנים הבוטניים. לחילופין ניתן ללכת לכיוון המצודה עצמה, יש ירידה של לא מעט מדרגות עד שמגיעים לכניסה אליה. הכניסה למצודת נריקלה היא ללא עלות. בכניסה עשויים להמתין מדריכים שיציעו לכם סיור מודרך בתשלום במידה ותרצו. קחו בחישוב שאין הקפדה יתירה על בטיחות במקום. יש מעברים מעל איזושהי קורת עץ מאולתרת ומדרגות תלולות וצרות ללא שום מעקה. לא הייתי ממליצה עם ילדים ממש קטנים. 

משם כבר היינו בחצי הדרך למטה אז המשכנו ברגל והגענו היישר אל העיר העתיקה. מפה תוכלו לרדת למיידן בזאר, בזאר תת קרקעי נחמד ומלא אוירה.

המשכנו אל אזור המרחצאות של טביליסי Abanotubani)), אזור מיוחד של מבני אבן עם כיפות עגולות שבתוכם יש מרחצאות גופרית וטיפולים שונים שניתן להזמין בחדרים פרטיים או משותפים. מעבר למבנים המיוחדים תמצאו שני גשרי מנעולים, האחד מעוטר במנעולים אדומים, השני במנעולים מוזהבים. ושביל נחמד יוביל אתכם למפל שיגרום לכם להרגיש שאתם באמצע טיול בטבע למרות שבפועל אתם לגמרי במרכז העיר. כל האזור מאוד מיוחד וקסום וגם גדוש בכלות וחתנים שבאים להצטלם מול שלל הרקעים הפוטוגניים שכאן. 

יום 2 - בית כנסת, כנסיות, פסלי רחוב ולונה פארק על ראש הר

את היום השני בעיר אנו מתחילים בביקור בבית הכנסת היחיד בעיר. 

בהמשך אנו מבקרים גם בכמה כנסיות שנקרות על דרכינו. שימו לב שיש קוד לבוש די מחמיר בכניסה לכנסיות. נשים נדרשות לכיסוי ראש וכתפיים ולשמלה. גברים נדרשים למכנס ארוך. בכניסה לחלק מהכנסיות יש עמדת עם מטפחות להתכסות בהן. מאחר והיה די חם בטביליסי במועד ביקורנו, הסתובבנו בקצר רב הזמן וזה הגביל אותנו בכניסה לכנסיות. זה לא היה לנו מספיק חשוב כדי להסתובב בבגדים ארוכים ולסבול מחום. אז הצצנו פה ושם פנימה אבל לא השקענו בזה הרבה מאמץ. אם מאוד מעניין אתכם להיכנס ולבחון לעומק את הכנסיות, תדאגו ללבוש מתאים 🙂 

המשכנו דרך העיר העתיקה לעבר מגדל השעון ומוזיאון המריונטות של רזו (Rezo Gabriadze Marionette Theater). מדובר במגדל שעון מיוחד שנראה בנוי מבליל של סגנונות. אחת לשעה הוא מנגן ויוצאות ממנו בובות. למרבה הצער עקב שיפוצים בבניין סמוך היה רעש שקצת הפריע להנות מהאטרקציה אבל עדיין, נחמד ושווה ביקור. 

בקרבת המגדל יש גם שורה של פסלים דקורטיביים וגם מבנים מעניינים, חנויות שטיחים ודוכני אומנות. סה"כ אזור נחמד ומעניין לטייל בו.

ממשיכים לשדרות רוסתוולי (Rustaveli Avenue), רחוב הקניות המפורסם של טביליסי. אנחנו לא חובבי מותגים או קניות אז לא מצאנו כאן עניין מיוחד. כן אהבנו את בניין הבלט והאופרה הלאומי  (Tbilisi Opera and Ballet State Theatre), מבנה מרשים המעוטר בפסים וכמה כוכבים על המרצפות בכניסה אליו. בנוסף לאורך הרחוב גילינו שלל פסלונים קטנים פזורים בכל מיני נקודות. קצת הזכיר לנו את הגמדים של ורוצלב, רק שכאן לא בנו סביבם מסלול או הסברים כלשהם על מהות כל פסל. אולי זה עוד יקרה מתישהו בעתיד 🙂 

האטרקציה הבאה במסלול שלנו היתה פסל האופניים הענקיים. נעזרנו בגוגל מאפס כדי למצוא אותם. אין פה הרבה מה לעשות מעבר לכמה תמונות מגניבות, אבל זו סיבה מספיק טובה כדי להגיע לכאן 🙂 

מכאן המשכנו לאזור FABRICA. הלכנו ברגל ובדיעבד זו היתה טעות. אם תחליטו ללכת, ממליצים לקחת בולט. אין משהו מעניין בהליכה לשם וחבל על הכוחות. קראנו שזה אזור צעיר תוסס ומגניב, אבל למען האמת, מעבר למבנה מעוטר בגרפיטי וכמה בתי קפה חביבים, לא מצאנו משהו מעניין במיוחד במקום. לא רואה סיבה להגיע לכאן במיוחד. אפשר להגיע אם אתם במילא בסביבה. מכאן חזרנו למלון עם בולט למנוחה קלה.

אחרי צהריים עלינו למצמינדה פארק (Mtatsminda Park) שם יש פארק שעשועים נחמד עבור ילדים. ההגעה למקום אפשרית במספר דרכים – המהירה ביותר היא הפוניקולר שנוסע במעלה ההר ומביא אתכם למעלה תוך דקות ספורות. העלות של הפוניקולר לא זולה, יחסית לגאורגיה. אפשרות אחרת היא אוטובוס או בולט. זה יעלה הרבה פחות אך ייקח הרבה יותר זמן ויהיה כרוך בנסיעה שמתפתלת בסיבובים רבים בדרך אל ההר או ממנו.

הלונה פארק עצמו חביב אך קחו בחישוב שהכל קצת מיושן ולא נראה מתוחזק ברמה גבוהה. חלק מהמתקנים לא פעלו, באחרים היתה צמחיה שגדלה פרא. יש במקום שני סוגי מתקנים – עצמאיים שאליהם משלמים מזומן במתקן עצמו. ואחרים שעבורם צריך לקנות כרטיסיה ולהטעין אותה בכסף. את הכרטיסיה ניתן לקנות ולהטעין רק בכניסה לפארק. יש כניסה אחת למטה, במקום אליו הפוניקולר מגיע, ואחרת למעלה, מקום שהאוטובוסים והבולטים מגיעים. תוודאו שאתם מטעינים מראש את הכרטיסיה כי הפארק כולו בנוי על הר ולכן הכל בעליות וחבל שתצטרכו לחזור לטפס בשביל זה. 

אנחנו עשינו מתקן או שניים ומיצינו, הילד שלנו פחות חובב מתקנים כאלה. אם יש לכם ילדים שאוהבים רכבות הרים, קרוסלות, מכוניות מתנגשות ועוד, רב הסיכויים שכדאי לכם להגיע לביקור בפארק הזה. יש גם תצפית יפה על העיר. 

יום 3 - סיור יום על הדרך הצבאית אל קזבגי וחזרה

אם עושים רק טיול יום אחד מטביליסי אל מחוץ לעיר – מומלץ מאוד שזה יהיה הסיור הזה! יש לא מעט סיורים בעברית שעושים את הסיור הזה אז אם אתם זקוקים להדרכה בעברית, לא יהיה לכם קושי למצוא כזה. אנחנו העדפנו סיור בינלאומי כי כולנו, כולל הילד, דוברי אנגלית שוטפת ואנחנו אוהבים להכיר אנשים ממדינות שונות בעולם ולהיחשף לעוד תרבויות. העלות גם היתה מאוד אטרקטיבית דרך חברת VIATOR ממנה הזמנו. קיבלנו מדריכה מקסימה בשם נינו, שדאגה להכל וגם סיפקה הסברים ואנקדוטות משעשעות על כל מקום שביקרנו בו.

התחנה הראשונה שלנו היתה מאגר המים ג'ינוואלי (Jinvali Water Reservoir) . מקום כל כך יפה שהנשימה נעתקת. מים בצבע תכלת מטריף. כדי להפוך את זה עוד יותר מתאים לאינסטגרם, תמצאו שם נדנדה מעוטרת פרחים מול הנוף או לבבות מקושטים שתמורת תשלום קטן תוכלו להצטלם עליהם. אטרקציה תיירותית מובהקת אבל כל כך יפה שם שזה לא ממש משנה או מפריע.

התחנה השניה היתה מבצר אנאנאורי (Ananuri fortress), מבצר עתיק מול אותו נוף משגע. קיבלנו קצת הסברים וסיירנו בתוך המבצר.

ארוחת הצהריים שלנו במסעדה גאורגית מסורתית לוותה גם בטעימות יין עם הסברים על היינות השונים שמייצרים באזור. בהמשך הדרך עצרנו גם במקום בו מכינים דבש מסוגים שונים וקיבלנו הסברים על אופן הייצור, שימושים וכמובן גם טעימות של סוגי הדבש השונים.

התחנה הבאה היתה אנדרטת הידידות בין גאורגיה לרוסיה (Russian Georgian Friendship Monument). מדובר במונומנט מעוגל שכולו מקושט ומעוטר אבל מה שהכי מדהים הוא הנוף המטורף ועוצר הנשימה שסובב את האתר. 

משם ממשיכים לטפס אל ההרים, מזג האויר נהיה קר יותר ויש מסביב אפילו הרים מושלגים יפיפיים.  (זה השלב שתשמחו שהבאתם ג'קט או בגד חם כלשהו שנראה לא הגיוני כשיצאתם מטביליסי בבוקר) מחליפים לרכבי שטח ועולים לכנסיית גרגטי טריניטי (Gergeti Trinity Church). מזג האויר למעלה קצת סוער וגשום אבל עדיין הנוף מרהיב. 

בדרך חזרה אנחנו עוצרים במקור מים טבעי שבו אנחנו טועמים מים מבעבעים שיוצאים כך מהאדמה. ולסיום אנחנו עוצרים ב- Pasanauri, מקום מפגש של נהר האראגווי השחור והלבן (White and Black Aragvi) שני הנהרות בשני צבעים זורמים זה ליד זה מבלי להתמזג. מראה מיוחד וקסום. 

סה"כ יום ארוך ומעייף אבל גם אחד הימים המדהימים ביותר של הטיול. אפשר (ואולי אפילו מומלץ) לנסוע לקזבגי ליותר מיום אחד אבל גם אם יש לכם רק יום אחד להקדיש לזה, לגמרי שווה לספוג את הנופים הנפלאים בדרך הצבאית.

יום 4 - שוק לילו וסיור לילי בעיר

אחרי יום מתיש אנחנו לוקחים לעצמנו יום יותר רגוע ונוסעים לשוק לילו לעשות קצת קניות. השוק די מרוחק מהעיר והגענו אליו עם בולט. 

מדובר במתחם ענק שמחולק לאזורים שונים – ריהוט, אופנה, צעצועים, אלקטרוניקה ועוד. קל מאוד ללכת לאיבוד שם אז כדאי להתמקד על מה שמעניין. השוק ברובו מקורה אבל לא ממוזג. 

אפשר למצוא בשוק הזה כמעט כל דבר שתרצו ובמחירים מאוד נמוכים. עם זאת, אנחנו לא ממש מצאנו את עצמנו פה. הרבה דגש ניתן בשוק הזה לחיקויי מותגים אז אם אתם בעניין של תיק חיקוי גוצ'י או נעליים שמחקות את נייק וכו' – זה המקום בשבילכם. מאחר ומותגים פחות מדברים אליי וחיקויים של מותגי יוקרה עוד אפילו פחות – לא מצאנו פה הרבה עניין. 

אחרי מנוחת צהריים במלון יצאנו לסיור לילי בעיר, העיר די שוקקת ותוססת בלילה. מעבר לכך שהכל מואר ויפה, תמצאו גם אמני רחוב ששרים ומנגנים במקומות שונים בעיר. כל המסעדות והמועדונים פתוחים עד מאוחר. גם מכוני ספא פתוחים עד מאוחר ואנחנו ניצלנו זאת ועשינו עיסוי כיפי כדי לשחרר את השרירים הכואבים מכמה ימים של הליכה רבה. העיר מרגישה מאוד בטוחה. גם בהסתובבות בשעות הערב המאוחרות, הרגשנו בטוחים.

יום 5 - סיור יום אל עיר המערות אופליחצה ואל מפגש נהרות קסום

יוצאים לעוד טיול יום מחוץ לטביליסי עם אותה חברה. הסיור הפעם פחות מלא ואנחנו יוצאים בקבוצה וברכב קטנים יותר. גם כאן המדריך מאוד נחמד ולבבי. 

תחנה ראשונה היא בכנסיית ג'ווארי (Jvari Church) ממנה נשקף נוף משגע אל הצטלבות של שני נהרות. הכנסייה עצמה בעלת משמעות גדולה לגאורגים ואנחנו מקבלים הסבר על הקדושה נינו שהביאה את הנצרות של גאורגיה והיא דמות מאוד משמעותית בהסטוריה והתרבות המקומית. 

תחנה הבאה היא העיר גורי (Gori), שמוקד העניין בה הוא מוזיאון של סטאלין, יליד העיר. אנחנו מוותרים על כניסה למוזיאון. מסתפקים בלראות בחוץ את ביתו המקורי של סטאלין, פסל בדמותו וקרון הרכבת האישי שלו, שניצב בחצר. מטיילים קצת בעיר עד שאלה שבחרו להיכנס למוזיאון יסיימו את הסיור שלהם.

משם ממשיכים לעיר המערות אופליחצה (Uplistsikhe). עיר עתיקה של מערות שנחצבו בתוך ההר. אנחנו שומעים הסברים על שיטת המעמדות שהיתה נהוגה בעיר ורואים מבנים שונים ששימשו את התושבים החל מבתי מגורים, בתי תפילה, מבנים להכנת יין ועוד. וכמובן הנוף המשגע שנשקף. 

כדאי לקחת בחישוב שמדובר בעיר מערות שחצובה בתוך הר, מה שאומר שמטפסים כדי לעבור בין המערות בגבהים השונים. האזור לא מונגש כלל ויכול להיות מאתגר עבור ילדים צעירים או כל מי שמתקשה בהליכה (או סתם לא בכושר). 

אחרי ארוחת צהריים ממשיכים לעיר מצחתה (Mtskheta ) שם מבקרים בכנסיה המרשימה (Svetitskhoveli Cathedral) שמוקפת חומה וגנים.  זו אחת הכנסיות החשובות ביותר לגאורגים והיא אכן היתה אחת היותר מרשימות שראינו. ובנוסף יש בקרבת הכנסיה גם שוק אמנים חביב שאפשר לטייל בו להתרשם, לקנות ולטעום כל מיני דברים מעניינים.

סה"כ סיור נחמד ומעניין, אם כי יחסית לסיור של קזבגי, הסיור הזה כולל קצת פחות תחנות עצירה ועניין. אופציה אחרת ששקלנו היתה סיור לאזור היין, קאחתי. לצערנו לא הספקנו לעשות אותו גם בטיול הנוכחי.

יום 6 - פארק מים ג'ינו פארדייז

התכנית המקורית היתה לעשות את הפארק מים באחד מאחרי הצהריים בימים שבילינו בטביליסי, וביום הזה לצאת לסיור נוסף אל אזור קאחתי. איכשהו לא הספקנו ולכן הוחלט לוותר על הסיור הנוסף ולהקדיש את היום לפארק המים. בתכנון טיול עם ילדים חייבים לשלב גם אטרקציות שיעשו להם כיף. 

הפארק די מרוחק מהעיר. הגענו אליו בבולט וזו היתה אחת הנסיעות הארוכות והיותר יקרות שיצא לנו לעשות (כעשרים לארי). גם הכניסה לפארק לא זולה ביחס לגאורגיה ובכלל. שילמנו 69 לארי למבוגר. ויש תעריף מוזל למשפחה (הילד שילם 55 לארי). אחרי השעה חמש יש תעריף מוזל יותר. שווה לבדוק אם יש קופונים לפארק במועד שאתם מבקרים. לפעמים יש כאלה שמתפרסמים בעמוד הפייסבוק שלהם. לצערנו לא היו כאלה במועד הביקור שלנו.

יש אזור מקורה נחמד עם כמה מגלשות ודברים משפריצים לילדים. ועוד בריכה מקורה גדולה. כשהיינו בה היינו לגמרי לבד והיה נחמד לקבל בריכה פרטית לגמרי (שעות הבוקר, אמצע השבוע, מחוץ לעונה).

בחוץ יש עוד שפע מתקנים. כולל מגלשות מים מסוגים שונים גם כאלה שמתאימות לחובבי אקסטרים ואדרנלין אבל גם מגלשות נמוכות ורגועות יותר שילדים צעירים יותר יכולים להנות מהן. יש גם בריכת גלים ועוד כמה בריכות, כולל בריכת אינפיניטי שמשקיפה אל אגם יפה שצמוד לפארק. 

סה"כ בילינו בפארק כמה שעות טובות ומהנות מאוד. הוא מתאים לילדים צעירים וגם לגדולים חובבי אדרנלין. וכמובן גם מבוגרים יהנו מהבריכות והנוף. 

אחרי מנוחה קלה במלון אנחנו יוצאים לעוד סיור ערב וגם עולים לראות מקרוב את כנסיית סאמבה השילוש הקדוש (Sameba Holy Trinity Cathedral) שנשקפת מכל מקום בעיר (טיפ – קחו בולט למעלה, עולה גרושים וחוסך זמן ומאמץ). הכנסייה מאוד מרשימה גם מקרוב וממנה נשקף גם נוף יפה של כל העיר. מקום מעולה להיפרד בו מהעיר בה בילינו שבוע מהנה ביותר.

אוכל בגאורגיה

כשחושבים על אוכל גאורגי הדבר הראשון שקופץ לראש הוא כנראה חצ'אפורי וחינקלי, שני מאכלי הדגל של המטבח הגאורגי. ואכן יצא לנו לטעום לא מעט משניהם. חצ'אפורי הוא מאפה  בצק ממולא בגבינות. בארץ הוא מוכר בעיר בצורה של סירה עם גבינות וביצה מעל. בגאורגיה תמצאו כ-7 סוגים שונים של חאצ'פורי בואריאציות שונות של שילובי בצק וגבינה. תנסו ותחליטו מה המועדף שלכם.

חינקלי הם מעין בצקניות ממולאות וסגורות בקיפול דמוי בצל. המלית הקונבנציונאלית היא תערובת של בשר בקר וחזיר אבל אפשר למצוא גם מליות אחרת כולל חינקלי צמחוני במלית גבינה או תפוחי אדמה. את החינקלי מומלץ לאכול עם הידיים כשמחזיקים ב"שפיץ" ונוגסים בגוף הכיסון. 

אבל אם אתם לא חובבי בצקים למיניהם, שווה לדעת שאוכל גאורגי כולל גם הרבה מאוד בשר. בשבוע שלנו בטביליסי דגמנו עוף אפוי ברוטב שום, קבבים מצויינים, פלטות בשרים ענקיות ומגוונות ואפילו כבד. חובבי בשר לא יצאו חסרים מביקור בגאורגיה. 

אם אתם עם ילדים בררנים באוכל וזקוקים לאוכל מערבי מוכר – צ'יפס מצאנו כמעט בכל מקום, כולל במסעדות מחוץ לעיר. פיצה (רגילה, לא חאצ'אפורי) אפשר למצוא פה ושם. המבורגר ושניצל קצת יותר נדיר, אפילו בטביליסי עצמה מצאנו כאלה רק במקומות ספורים. 

ממתק מקומי נפוץ שמוכרים בכל מקום הוא צ'ורצ'וחלה – מאכל עשוי מאגוזים שמושרים במעין רפרפת ומיובשים בתוכה ואז נחתכים לגודל ביס ונאכלים כממתק.  ניסינו כמה סוגים ולא ממש אהבנו אבל מוזמנים לנסות ולשתף מה חשבתם 🙂

תובנות ומסקנות

תובנות וטיפים שלנו מטביליסי וגאורגיה

  • טביליסי היא עיר נעימה ונחמדה ומתאימה לביקור של 2-3 ימים. היא אולי לא אידיאלית לטיול כוכב בגלל מרחקי הנסיעה אבל אם זה מה שמתאים לכם, זה לגמרי אפשרי וניתן להשתמש בה כבסיס למספר טיולי יום כפי שאנחנו עשינו.
  • אופציות לטיולי יום – טיול לקזבגי הוא חובה שאסור לפספס. כל השאר לשיקול דעתכם. אפשר טיול לאזור קאחתי, אפשר טיול לאזור המערות כפי שעשינו, אפשר טיול לבורג'ומי או טיול לגשר היהלום. תבחרו מה שיותר מדבר אליכם.
  • טביליסי בגדול מאוד זולה אך באטרקציות שמיועדות לתיירים יש נטיה לתמחור גבוה באופן חריג. ראינו מוזיאונים שגבו מחיר כפול מתיירים לעומת מקומיים וראינו כמה אטרקציות במחירים שהרגישו מוגזמים. לשיקולכם אם לשלם או לוותר. 
  • תורידו בולט ותשתמשו בו. נוח וזול להפליא. רק קחו בחשבון שההקפדה על בטיחות בגאורגיה לא מדהימה. בחצי מהרכבים שאספו אותנו חגורות הבטיחות היו לא תקינות או לא קיימות.
  • הגאורגים נחמדים, אדיבים ומאוד מחבבים ישראלים. מעולם לא הרגשנו כל כך בנוח לספר מאין אנחנו כמו בגאורגיה. כולם הגיבו בהמון אהדה והתלהבות כלפי ישראל וישראלים. אז בבקשה תהיו נחמדים חזרה כדי לא להרוס את הרושם הטוב שיש להם מאיתנו 🙂 

לפוסט הזה יש תגובה אחת

כתיבת תגובה

אהבתם? מוזמנים לשתף:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

טיולים נוספים שאולי יעניינו אותך:

מסע בעולם זה נפלא אבל מה לגבי קשרים חברתיים?

אומרים שחופשי זה לגמרי לבד. ולצאת לטיול ארוך בעולם אומר שמשאירים מאחור את המשפחה, החברים וכל העולם החברתי שהקיף אותנו. זה אומר שזה רק אנחנו עם עצמנו, כל יום כל היום. אין עוד אנשים. אז איך מסתדרים עם זה? האם חסרים לנו ולילדים חברים ואנשים נוספים? מוזמנים לקרוא כמה תובנות ומחשבות בעניין אחרי חודשיים טיול.

אי החזירים ליד קוסמוי – טיפים והמלצות לאיך ומתי להגיע

אי החזירים הוא אחת האטרקציות הפופולריות שיש באזור קוסמוי. מדובר באי שעליו מאות חזירים מסתובבים חופשי בין המבקרים. אפשר ללטף, להאכיל או סתם לצפות בהם מסתובבים ומשחקים. ריכזתי כמה המלצות לגבי איך ומתי כדאי להגיע לאי החזירים. מוזמנים לקרוא.

פילים בתאילנד

איך לראות פילים בתאילנד – כל האפשרויות וטווח עלויות

תאילנד היא מקום נפלא לפגוש פילים. יש אינספור מקומות שמציעים מפגש כזה. אבל מרב אופציות אפשר קצת ללכת לאיבוד. איך בוחרים מקום שמתנהג בצורה אתית כלפי הפילים ולא מתעלל בהם? מה טווחי המחירים וכיצד ניתן להוזיל עלויות? ריכזתי כאן כמה וכמה דרכים שנתקלנו בהן שמאפשרות מפגש פנים אל פנים עם החיה המדהימה הזו. אם אתם מכירים עוד אופציות, מוזמנים לשתף בתגובות.

נהיגה הפוכה בתאילנד

איך מתרגלים לעשות דברים קצת הפוך ?

תאילנד הוציאה אותנו מאזור הנוחות שלנו. אנחנו רגילים לטייל במדינות מערביות, בעיקר באירופה. ושם גם כשהכל חדש, יש איזושהי תחושת מוכרות מסויימת. פה בתאילנד אנחנו מרגישים את הזרות שלנו. השפה שונה, הנהיגה הפוכה, התרבות אחרת לגמרי ואפילו המראה שלנו מייד חושף שאנחנו לא שייכים. אם באירופה לעיתים פונים אלינו בשפת המקום וטועים לראות בנו מקומיים, פה אין חשש כזה.