טיול כריסמס בברלין עם ילדים – שבוע קר וקסום בין עשרות שווקי חג מולד

ברלין מככבת באופן די קבוע ברשימת היעדים הכי מומלצים לביקור בכריסמס ודי בצדק. העיר מלאה בעשרות שווקי חג שאחד יותר קסום מהשני. קישוטים מרהיבים, דוכני אוכל ויצירה, מתקני שעשועים לילדים ועוד אינספור אטרקציות חגיגיות שמתווספות על שלל המוזיאונים ואתרים מעניינים שיש לעיר להציע מלכתחילה. אז יצאנו לטיול כריסמס משפחתי בברלין מוזמנים לקרוא על החוויה שלנו.
כריסמס בברלין

הקדמה, תקציר ומסלול

הגענו לברלין במטרה לחוות את אוירת ושווקי הכריסמס. זו היתה המטרה העיקרית של הטיול ועל זה שמנו דגש בתכנון שלנו. היינו בברלין בעבר ולכן פחות חיפשנו לראות אטרקציות חובה שיש בעיר. בנוסף, מזג האויר אף הוא היווה שיקול מהותי בתכנון ושילבנו הרבה מוזיאונים וביקור במקומות סגורים כדי לעשות הפוגות מהקור העז בחוץ. (בקרוב אפרסם מאמר עם טיפים לגבי התמודדות עם קור קיצוני בזמן טיול). זה מסלול הכריסמס בברלין שלנו:

מוזמנים ללחוץ על יום ספציפי כדי לעבור ישירות לפירוט לגביו

יום 1 – כיכר פוטסדאם, שער ברנדבורג, אמפלמן ושוק ז'נדרמרקט

יום 2 – אלכסנדרפלאץ, מוזיאון DDR וסנטה מעופף בבית העיריה האדום

יום 3 – מוזיאון הריגול, קניון ברלין ומסלול אורות בגנים הבוטניים​

יום 4 – מוזיאון העתידנות, הקודאם וארמון שרלוטנבורג​

יום 5 – מוזיאון משחקי מחשב, השוק הנורדי ומסעדה לשם שינוי​

סיכום, תובנות והמלצות

טיול כריסמס בברלין - פרטיים כלליים לפני שמתחילים

הגעה: יש טיסות ישירות מישראל לברלין אך אנחנו החלטנו יחסית מאוחר על הטיול הזה והמחירים היו מאוד גבוהים. במקום זה החלטנו להיות יצירתיים והזמנתי כרטיס טיסה זול לפוזנן שבפולין ומשם לקחנו רכבת שהביאה אותנו לברלין בשעתיים וארבעים דקות.

הרכב נוסעים: זוג + ילד בן עשר

מלונות:
בפוזנן- Ibis Centrum – מלון מול קניון המבשלה ומרחק הליכה ממרכז העיר. חדר משפחה קטן אך נוח למדי.
בברלין- Novotel Suites ליד כיכר פוטסדאם. חדר משפחתי מרווח כולל גם פינת אוכל, מקרר קטן ומיקרוגל. צמוד למלון יש סופרמרקט שניתן להצטייד בו באוכל. כיכר פוטסדאם במרחק הליכה ולשאר העיר מגיעים בתחב"צ, יש תחנות תחתית ואוטובוס צמודות למלון. מאוד נוח.

התניידות בעיר:
לברלין יש תחבורה ציבורית נהדרת שכוללת תחתיות, אוטובוסים, טראמים ועוד. רכשנו שני כרטיסי הנחות לתיירים בשם BERLIN WELCOME CARD שהקנה לנו נסיעות ללא הגבלה בתוך העיר עבורנו ועבור הילד וגם הנחות לשלל אטרקציות בעיר. פירוט והרחבה לגבי כרטיסי התחבורה הציבורית בברלין וכיצד לבחור את המתאים עבורכם, תוכלו למצוא במאמר המורחב שלי בנושא:

יום 1 - כיכר פוטסדאם, שער ברנדבורג, אמפלמן ושוק ז'נדרמרקט

הטיסה שלנו הביאה אותנו לפוזנן ולאחר שנת לילה טובה במלון איביס צנטרום והצטיידות בארוחת בוקר בעיר, עלינו על רכבת לברלין. הגענו לעיר בשעות אחר הצהריים ויצאנו לטייל. המלון שלנו היה קרוב לכיכר פוטסדאם אז התחלנו בשוק הכריסמס שם. מדובר בשוק לא מאוד גדול אבל נחמד למדי. הרבה דוכני אוכל מסוגים שונים, יין חם כמובן ומתוקים. גולת הכותרת לילדים היא מגלשת קרח שמוצבת במקום. עולים ומחליקים במורד המגלשה על אבובים. הילד שלנו לא חובב מגלשות ולא רצה לעלות אז רק צפינו באחרים גולשים ונהנים. דגמנו כמה דברים טעימים – נקניקיה גרמנית משובחת, סטייק בלחמניה, יין חם והמשכנו לטייל. עברנו במרכז סוני הסמוך אך הוא בשיפוצים ולא היה הרבה מה לעשות שם כרגע. ועברנו ליד קניון ברלין שהיה סגור (יום ראשון) אך מקושט מדהים מבחוץ כולל שדרת עצים מנצנצים מצד אחד וסנטה ענקי מצד שני.

המשכנו לכיוון שער ברנדנבורג שלידו ניצב עץ אשוח גדול ומקושט ובהמשך היתה שדרה רחבה ויפיפיה שכולה מקושטת ומנצנצת. מראה מרהיב. המשכנו פשוט לטייל לאורך הרחובות המקושטים ולהתפעל מכמה כריסמס הוא חג יפה כשנתקלנו בחנות השוקולדים של RAUCH עליה קראנו הרבה המלצות. אז נכנסנו כמובן. בקומת הכניסה תמצאו שפע של פרלינים ושוקולדים מכל סוג שרק תרצו. בקומה העליונה יש בית קפה עם שוקו ועוגות. במקום היתה גם תצוגה נחמדה של אטרקציות מפורסמות בברלין שעשויות משוקולד. לקחנו לטעום כמה וכמה סוגי שוקולדים והיה משובח. בהחלט ממליצים.

חזרנו לטייל ברחובות ונתקלנו בחנות של אמפלמן, הרי הוא האיש הקטן שברמזור שבברלין יש לו חנות שלמה ומגניבה שמוקדשת לו עם שפע מוצרים. אם אתם עם ילדים, ממליצים להיכנס לחנות. בן העשר שלנו ממש התלהב מאמפלמן וחיפש אותו ברמזורים וברחבי העיר במשך כל הטיול שלנו.
סיימנו את היום בשוק כריסמס נוסף, השוק של ז'נדרמרקט. הכניסה לשוק היא בתשלום סמלי של יורו לאדם (חינם בשעות הבוקר). השוק די גדול ומלא בדוכני אוכל ואמנות. בשוק הזה יש דגש על דוכנים של עבודות יד ולכן יש בו יצירות יפיפיות ותענוג לשוטט בין הדוכנים ולראות את היצירתיות והכשרון. חלק מהדוכנים הם חיצוניים וחלקם בתוך מעין אוהל מקורה ומחומם. ובהתחשב בקור העז שהיה בברלין בעת ביקורנו, היכולת להיכנס למתחם מחומם היתה לגמרי מבורכת.

יום 2 - אלכסנדרפלאץ, מוזיאון DDR וסנטה מעופף בבית העיריה האדום

קמנו למעטה קל של שלג ולקחנו את התחתית לאלכסנדרפלאץ שם מתקיים שוק חג מולד גדול עם דוכני אוכל, מתנות, פירמידת כריסמס ועוד. מה שאהבנו בברלין הוא העובדה שבכל שוק מצאנו מאכלים קצת שונים ויכולנו לדגום ולנסות דברים טעימים שונים כל פעם, זה הרגיש כמו פסטיבל אוכל גדול בכל רחבי העיר. באלכסנדרפלאץ למשל אכלנו אוכל הודי מצויין ופנקייקים עם מליות מעניינות. בכיכר יש גם כמה וכמה חנויות כמו פרימארק, C&A ועוד כמה. אז עשינו סיבוב קצר בין החנויות.

המשכנו למוזיאון DDR, מוזיאון המציג את החיים בגרמניה המזרחית בימי המלחמה הקרה טרם נפילת החומה. אם אתם עושים רק מוזיאון אחד בברלין, ממליצים מאוד על זה. היה מרתק למבוגרים ולילדים כאחד. המוזיאון לגמרי אינטראקטיבי. ניתן לגעת בכל דבר. הוא שופע במידע מעניין על החיים בעידן הקומוניסטי אך הכל מוצג בצורה מאוד נגישה ומעניינת. כולל סימולטור נסיעה במכונית קראבי מזרח גרמנית, ביקור בתא כלא בו נכלאו מתנגדי המשטר, ביקור בתוך דירה לדוגמא בה חיו תושבי מזרח גרמניה ועוד. בילינו קרוב לשעתיים במקום והיה מרתק. כרטיס הוולקאם מקנה הנחה בכניסה.

מכאן המשכנו לשוק הכריסמס בבית העיריה האדום. שוק גדול ומרשים. הכניסה ללא עלות. חוץ מדוכני אוכל ומתנות היו פה גם מגוון מתקנים לילדים, גלגל ענק, קרוסלה, משטח החלקה על הקרח ואפילו רכבת קטנה בין קישוטי כריסמס. אחד ההיילייטים של השוק הזה הוא מזחלת מקושטת עם סנטה בתוכה שמרחפת על כבל מעל השוק מספר פעמים ביום, מייצר תחושה של קסם אמיתי.

מפה חזרנו שוב לשוק באלכסנדרפלאץ כדי לחוות אותו בשעות הערב שהן השעות הכי מומלצות לראות את כל האורות והקישוטים החגיגיים. הכל גם הרבה יותר שוקק ומלא באנשים בשעות הערב.

יום 3 - מוזיאון הריגול, קניון ברלין ומסלול אורות בגנים הבוטניים

התחלנו את היום במוזיאון הריגול באזור כיכר פוטסדאם. זה היה אחד המוזיאונים שהכי ציפינו לו והוא לגמרי עמד בציפיות ואף עבר אותן. בילינו במקום מעל שלוש שעות בהנאה מרובה. המוזיאון הוא אינטראקטיבי ומציג אספקטים רבים של עולם הריגול. טכנולוגיות, מכשירים ויישומים שונים. תרגלנו כתיבת מורס, הצפנת מסרים, תחפושות הסוואה, עברנו מסלול לייזרים ועוד שלל דברים. לגמרי מוזיאון מרתק ומהנה עבור ילדים ומבוגרים כאחד. כרטיס הוולקאם מקנה הנחות גם כאן.  כדאי לדעת שבסוף המסלול היציאה מהמוזיאון היא ישירות לרחוב וכדי לחזור לכניסה צריך ללכת קצת בחוץ עד לכניסה. לא מרחק גדול אבל אם השארתם את המעילים בלוקרים שבכניסה ובחוץ יש מינוס ארבע מעלות, תתכוננו לרוץ.

המוזיאון נמצא ממש מול קניון ברלין אז עשינו שם הפוגה קלה. הקניון נחמד מאוד עם המון חנויות, לא ראינו יותר מדי מבצעים במועד הביקור שלנו אז לא עשינו יותר מדי קניות רק הפסקת צהריים מהירה לפני שהמשכנו הלאה. ממליצים להימנע מלאכול בדוכני הפאסט פוד של הקניון, היה לא טעים אפילו במונחים של אוכל קניונים שלא באמת ציפינו ממנו להרבה.

התחנה הבאה שלנו היתה ה-CHRISTMAS GARDEN בגנים הבוטניים של ברלין. מדובר במעין תערוכת אורות מיוחדת לכריסמס, קצת מזכירה את הלומינה פארק שראינו בפוזנן בכריסמס של שנה שעברה. מסלול שלם של גינת אורות וקישוטים שפזורה ברחבי הגנים. המסלול באזור פתוח והקור פה מורגש יותר מאשר ברחבי העיר. במידת ואפשר, מומלץ להגיע לכאן ביום עם פחות רוח. סה"כ מקום מאוד יפה ומרשים וקצת שונה מכל השווקים שראינו עד כה. לאורך המסלול יש כמה נקודות עצירה בהן ניתן לקנות שתיה חמה (יין או שוקו) ומשהו לנשנש. קחו בחישוב שלעיתים היה עמוס מאוד בעמדות האלה. עדיף לא להגיע רעבים ממש.

את הערב סיימנו בפיצריה לא רחוק מהמלון שלנו שם גם צפינו בחצי גמר המונדיאל.

יום 4 - מוזיאון העתידנות, הקודאם וארמון שרלוטנבורג

שוב אנו פותחים את היום במוזיאון. הפעם מוזיאון העתידנות, FUTURIUM. מדובר במוזיאון חינמי שמציג מעין תחזית לאיך העולם ייראה בעתיד בתחומים שונים. מזון, רפואה, טכנולוגיה, סביבה ועוד. המוזיאון מציג המון מידע ודברים מעניינים אך לעיתים הרגיש מעט עמוס ומציף מדי. מאחר והוא חינמי, שווה לגמרי לקפוץ ולו לביקור קצר בהתאם לתחומי העניין של ההרכב שלכם. בהחלט היו שם דברים שהרחיבו את הדעת וחשפו אותנו לדברים שעשויים לשנות את איך שכולנו נחיה בעתיד.

מהמוזיאון המשכנו לאזור הקודאם, אזור הידוע כאזור הקניות של ברלין. למען האמת במזג אויר קפוא כמו זה שהיה לנו עם כל הציוד שהיה עלינו כל הזמן (מעיל, צעיף, כפפות, כובע, ביגוד טרמי וכו') די הרגשנו מסורבלים מדי מכדי לצאת להמון שופינג אבל כן נכנסנו לכמה חנויות שאנחנו אוהבים ויצאנו עם שלל קל וגם עשינו ביקור בכלבו KA DE WE המפורסם עלינו כ-7 קומות בתוכו עד לקומת הממתקים והזמנו לעצמנו עוגה ושוקו חם. האמת, אפשר לוותר. העוגות חביבות אבל אכלנו טובות יותר, השוקו בינוני והשירות היה איטי ודי גרוע.

ביקרנו בשוק הקריסמס שליד כנסיית הזכרון, שוק לא ענק אבל הקישוטים בשוק וברחובות סביבו מהממים ביופיים והרקע של הכנסייה מה שרק מוסיף לנופך המיוחד של המקום. מהשוק הזה נסענו לשוק כריסמס נוסף ליד ארמון שרלוטנבורג. למרות שפע השווקים שראינו עד לשלב זה, שוק שרלטנבורג בלט בייחודיותו. מעבר לדוכנים היה את הארמון המרשים ברקע ועל הארמון הוקרנו מיצגים אורקוליים מרהיבים. קצת הזכיר לנו את הסרטונים שמוקרנים על הכנסייה בבודפשט בכריסמס. היינו מאוד ממליצים על ביקור בשוק הזה אלמלא העובדה שזו היתה השנה האחרונה שהוא נערך. הזכיון להפעלת השוק הפופולרי פג ויש כוונה לבנות מרכז מבקרים במקום בו הוא נערך. חבל.

יום 5 - מוזיאון משחקי מחשב, השוק הנורדי ומסעדה לשם שינוי

כהרגלנו אנחנו פותחים את היום עם מוזיאון, הפעם מדובר במוזיאון משחקי מחשב. שוב מדובר במוזיאון שילהיב מבוגרים וילדים כאחד. תוכלו לראות פה משחקי מחשב הסטוריים החל מפאקמן ופלישת חייזרים, דרך נינטנדו, ווי ועוד שלב דברים. אפשר ללמוד על ההסטוריה וההתפתחות הטכנולוגית של משחקי מחשב לאורך השנים ולראות דברים כמו ה"מכונה המרביצה" משחק בו חוטפים זרמים חשמליים או מכות שוט על כל פסילה. היה נוסטלגי, היה מעניין, היה פשוט כיף מוחלט לכולנו. כרטיס הוולקאם מקנה הנחה גם כאן.

מכאן החלטנו לנסוע לשוק כריסמס נוסף שנשמע קצת שונה מאלה שכבר ראינו, שוק באוירה נורדית. השוק ממוקם די רחוק ונסענו קרוב לחצי שעה בטראם צפוף ועמוס. השוק מתקיים בתוך מתחם של מבשלה לשעבר והוא אכן שונה מאחרים שראינו. הרבה פחות אורות מנצנצים, יותר משחקי עץ עתיקים, ראשי איילים ומעגל מעילי חימום תלויים סביב תנור חימום. למען האמת, מכל השווקים בהם ביקרנו, זה האחד שפחות אהבנו. בדיעבד אפשר היה לוותר עליו.

ויתרנו על האוכל בשוק הנורדי וחזרנו למרכז העיר למסעדת בשרים בשם MAREDO שכבר אכלנו בה בביקור קודם בברלין. זו היתה אחת המסעדות היחידות שאכלנו בהן בטיול הנוכחי כי רב הארוחות שלנו היו בדוכנים בשווקים. האוכל היה טעים וסיכם חמישה ימים מהנים בברלין. למחרת בבוקר לקחנו רכבת חזרה לפוזנן. את היום האחרון לטיול בילינו בשופינג בפולין שם דווקא היו מבצעים ומחירים אטרקטיביים.

סיכום, מסקנות והמלצות

• קר בדצמבר בברלין. אנחנו נפלנו על שבוע עם קור קיצוני במיוחד כשהטמפרטורה הכי גבוהה היתה מינוס שתיים והנמוכה הגיעה למינוס שבע. זה אומר שקשה מאוד להיות אך ורק בחוץ כל היום. גם אם לבושים היטב, עדיין קר. מומלץ לתכנן טיול שמשלב מקומות סגורים וטיול ברחובות. מוזיאונים, חנויות, מופעים.
  • שווקי כריסמס וקישוטים מנצנצים נראים הרבה יותר מדהימים בחושך. למרבה המזל מחשיך די מוקדם, סביב ארבע חמש אחרי צהריים. כדי לעשות ניצול מיטבי אנחנו ניצלנו את שעות האור לביקור במוזיאונים או חנויות ולשווקי החג השתדלנו להגיע משעות אחר הצהריים ועד הלילה כדי להנות מהאפקט המלא של האורות היפים.
  • יש המון שווקי חג בברלין. ביקרנו בשישה ויש עוד עשרות שלא הגענו אליהם. אין טעם לנסות להגיע לכולם. זה גם בלתי אפשרי והם גם בסופו של דבר חוזרים על עצמם. בחרו את אלו שיותר מרכזיים / קרובים אליכם  או כאלה שיש בהם משהו ייחודי ושונה שקוסם לכם.
  •  יש אינספור מוזיאונים ואטרקציות מקורות בברלין כך שגם במזג אויר קר מאוד, גשום או מושלג, לא יהיה לכם שום קושי למצוא שפע דברים מעניינים לראות ולעשות. המוזיאונים שיצא לנו לבקר בהם היו מרשימים מאוד, אינטראקטיביים, מעניינים ומרחיבי דעת. גם אנחנו המבוגרים נהנינו מהם מאוד וגם בן העשר שלנו היה מוקסם. כרטיס ההנחות של העיר מקנה הנחות בהרבה מהמוזיאונים. קחו בחישוב בילוי של כ2-3 שעות בכל אחד כך שלא בטוח שאפשר לעשות יותר מאחד ביום, בטח לא בתקופת הכריסמס בה תרצו גם לטייל בשווקים.
  • התחבורה הציבורית של ברלין מאפשרת התניידות נוחה בכל העיר. שילוב של תחתיות, אוטובוסים וחשמליות יביא אתכם בקלות ובנוחות לאן שתרצו להגיע. גם אובר זמין בברלין במידה ואתם צריכים. אנחנו למשל נעזרנו בו להגעה מהמלון לתחנת הרכבת כדי לא להיסחב עם מזוודות. להסבר על כרטיסי נסיעה בברלין, מוזמנים לקרוא את המאמר המורחב שלי.
  • סה"כ מצאנו את ברלין יעד מדהים לחוות בו כריסמס. אל תבנו על סיילים בתקופה הזו אבל קישוטים יפיפיים, המון שווקים, המון אוכל טעים, מוזיאונים ואטרקציות בלי סוף הם לגמרי סיבות מספיק טובות להגיע לברלין בכריסמס.

לפוסט הזה יש 3 תגובות

אהבתם? מוזמנים לשתף:

LinkedIn

טיולים נוספים שאולי יעניינו אותך:

מסע בעולם זה נפלא אבל מה לגבי קשרים חברתיים?

אומרים שחופשי זה לגמרי לבד. ולצאת לטיול ארוך בעולם אומר שמשאירים מאחור את המשפחה, החברים וכל העולם החברתי שהקיף אותנו. זה אומר שזה רק אנחנו עם עצמנו, כל יום כל היום. אין עוד אנשים. אז איך מסתדרים עם זה? האם חסרים לנו ולילדים חברים ואנשים נוספים? מוזמנים לקרוא כמה תובנות ומחשבות בעניין אחרי חודשיים טיול.

אי החזירים ליד קוסמוי – טיפים והמלצות לאיך ומתי להגיע

אי החזירים הוא אחת האטרקציות הפופולריות שיש באזור קוסמוי. מדובר באי שעליו מאות חזירים מסתובבים חופשי בין המבקרים. אפשר ללטף, להאכיל או סתם לצפות בהם מסתובבים ומשחקים. ריכזתי כמה המלצות לגבי איך ומתי כדאי להגיע לאי החזירים. מוזמנים לקרוא.

פילים בתאילנד

איך לראות פילים בתאילנד – כל האפשרויות וטווח עלויות

תאילנד היא מקום נפלא לפגוש פילים. יש אינספור מקומות שמציעים מפגש כזה. אבל מרב אופציות אפשר קצת ללכת לאיבוד. איך בוחרים מקום שמתנהג בצורה אתית כלפי הפילים ולא מתעלל בהם? מה טווחי המחירים וכיצד ניתן להוזיל עלויות? ריכזתי כאן כמה וכמה דרכים שנתקלנו בהן שמאפשרות מפגש פנים אל פנים עם החיה המדהימה הזו. אם אתם מכירים עוד אופציות, מוזמנים לשתף בתגובות.

נהיגה הפוכה בתאילנד

איך מתרגלים לעשות דברים קצת הפוך ?

תאילנד הוציאה אותנו מאזור הנוחות שלנו. אנחנו רגילים לטייל במדינות מערביות, בעיקר באירופה. ושם גם כשהכל חדש, יש איזושהי תחושת מוכרות מסויימת. פה בתאילנד אנחנו מרגישים את הזרות שלנו. השפה שונה, הנהיגה הפוכה, התרבות אחרת לגמרי ואפילו המראה שלנו מייד חושף שאנחנו לא שייכים. אם באירופה לעיתים פונים אלינו בשפת המקום וטועים לראות בנו מקומיים, פה אין חשש כזה.