5 המקומות המומלצים לשיט לווייתנים באיסלנד

איסלנד היא יעד מושלם לצפיה בלווייתנים. בהיותה אי יש סביבה שפע רב של אזורי מחיה לסוגים רבים של לווייתנים. אזז איך בוחרים איפה הכי כדאי לצאת לשיט לווייתנים? הנה סקירה קצרה והטיפים שלנו
לווייתנים
איסלנד היא יעד מושלם לצפיה בלווייתנים. בהיותה אי יש סביבה שפע רב של אזורי מחיה לסוגים רבים של לווייתנים. אזז איך בוחרים איפה הכי כדאי לצאת לשיט לווייתנים? הנה סקירה קצרה והטיפים שלנו

שיט לווייתנים - פרטים כלליים

שיט לצפיה בלווייתנים הוא אטרקציה מאוד פופולרית. רובנו מאוד סקרנים לפגוש את החיות הענקיות והמרהיבות האלה, ובמיוחד בטבע ובאזור מחיה הטבעי שלהם. חשוב מאוד לזכור שאמנם אנו כמטיילים רואים זאת כ"אטרקציה" שאנחנו רוצים לחוות, אבל מדובר בטבע ואין אחריות או התחייבות לאם וכמה לווייתנים תפגשו בסיור שתצאו אליו. איסלנד מתהדרת באחוזי הצלחה מאוד גבוהים, יש חברות שיציגו 98-99% סיכוי לפגוש לווייתן. אבל עדיין יכול להיות שבסיור ספציפי זה לא יקרה או שתפגשו פחות ממה שציפיתם. 

רבים חושבים שהבחירה במיקום ממנו תצאו תשפיע על הסיכוי לראות לווייתנים אבל האמת היא שזה עניין של מזל. בזמן הטיול שלנו לאיסלנד היינו חלק מקבוצת וואצאפ של מטיילים נוספים וכמעט כל יום שמענו חוויות מאנשים שיצאו לסיור לווייתנים בכל אחד מהמקומות ברחבי איסלנד שבהם זה אפשרי,  וגם כשאנשים יצאו מאותו יעד בשעות או ימים שונים, ההצלחות היו שונות. כך שהכי חשוב כשיוצאים לחפש לווייתנים זה – מזל.

אז איפה הכי מומלץ לצאת לסיור צפיה בלווייתנים ומה עושה כל יעד לאטרקטיבי? 

1. הוסאוויק

יתרונות

  • מוכתרת על ידי רבים כבירת הלווייתנים של אירופה והמיקום המועדף לצפיה בלווייתנים בגלל הסיכויים הגבוהים לצפות בלווייתנים כאן.
  • ניתן לצפות במגוון רחב מאוד של לווייתנים. כמחצית הזנים הגרים באיסלנד, ניתן לראות באזור הוסאוויק הודות לשפע מקורות מזון שקיימים באזור זה.
  • העיירה יושבת בקצה הפיורד כך שהסיור יוצא למים הפתוחים של האוקיאנוס עצמו.
  • באזור פועלות כמה וכמה חברות שונות שמוציאות סיורי לווייתנים כך שאפשר לבחור את זו שהכי מתאימה לכם (מבחינת שעות, מחיר, סוג ספינה וכו')
  • אחוזי ההצלחה של הסיורים מהוסאוויק מאוד גבוהים.
  • בעיר יש גם מוזיאון לווייתנים להשלמת החווייה.

חסרונות

  • העיירה  מחוץ למסלול של כביש הטבעת ודורשת בעצם הגעה במיוחד עד אליה
  • שיט באוקיאנוס הפתוח חשוף ליותר רוחות, גלים ותנודות. למי שסובל ממחלת ים יכול להיות שיט פחות נעים
  • סיורי לווייתנים מכאן פועלים בין אפריל לאוקטובר. אם הגעתם בעונה אחרת תצטרכו לבחור יעד אחר ליציאה.

2. אקוריירי

יתרונות

  • העיר השניה בגודלה באיסלנד מציעה שפע חברות שמוציאות  סיורי לווייתנים. היצע גדול של שעות וסוגי ספינות.
  • השיט מתקיים בכל חודשי השנה. בשל מיקומה של העיר קרוב למעגל הארקטי, יש סיכוי לראות פה לווייתנים בכל עונה שהיא.
  • סיכויי הצלחה גבוהים מאוד, כ-99%.
  • השיט ברובו בתוך פיורד ארוך ומוגן מרוחות וגלים גבוהים. עושה אותו מתאים במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים או כל מי שסובל ממחלת ים ומעדיף שיט יותר רגוע.
  • נוף משגע של הפיורד עצמו. מוקף הרים עם פסגות מושלגות. גם כשאין לווייתנים בסביבה, אפשר להנות מהשיט עצמו
  • נוחות הגעה – אקורירי ממש על כביש הטבעת. קל ונוח לשלב ביקור בעיר עם שיט לווייתנים בלי צורך לנסוע במיוחד למיקום אחר לצורך כך.

חסרונות

  • פחות לווייתנים נכנסים עד לעומקו של הפיורד ולאזור אקוריירי עצמה. יכול לקחת זמן רב של שיט עד שמגיעים ממש לאזורים בהם תראו לווייתנים
  • פחות סוגי לווייתנים מאשר באזור הוסאוויק. אם חשוב לכם לראות סוג מסויים של לווייתן או סיכוי למגוון גדול, יכול להיות שמקום אחר יתאים יותר.

2ב - דאלוויק - האוגנס

כללתי את היעד הזה כתת סעיף של אקוריירי כי זה בעצם יושב על אותו אזור ואותו פיורד רק מתחיל את הסיור מנקודה רחוקה יותר בפיורד, שקרובה יותר לקצהו וליציאה מן הפיורד אל האוקיאנוס הפתוח

יתרונות

  • שילוב היתרונות של אקורירי והוסאוויק – העיירות יושבות בתוך אותו פיורד שבו נמצאת אקורירי אבל הרבה יותר קרובות לסוף הפיורד וליציאה ממנו לאוקיאנוס הפתוח. אז נהנים מנופי הפיורד ושיט יותר מוגן מגלים ורוח אבל גם קרובים יותר לאזורים הפתוחים בהם מצויים הלווייתנים עצמם ו"מבזבזים" פחות זמן בנסיעה אליהם.
  • אזור פחות מוכר ופופולרי כך שיכול להיות יותר קל למצוא כאן מקומות פנויים לשיט

 

חסרונות

  • מיקום מעט פחות מוכר. אין הרבה מה לעשות בעיירה מלבד השיט. דורש הגעה במיוחד. 
  • חברה יחידה פועלת כאן. אין מבחר

3. רייקיאוויק

יתרונות

  • מיקום – כל מי שיגיע לאיסלנד לא משנה לכמה זמן, יעבור דרך רייקיאוויק. אז שיט לווייתנים מכאן יתאים לכל אחד שלא מתכוון לעשות סיבוב מלא של האי ולא רוצה לנסוע במיוחד ליעדים רחוקים רק בשביל לצפות בלווייתן. המיקום פה נוח ונגיש לכולם.
  • זמין כל השנה – סיורי לווייתנים יוצאים מרייקיאוויק לאורך כל השנה.
  • המים באזור רדודים יחסית ועשירים בתזונה כך שמושכים אליהם לווייתנים רבים לאורך השנה כולה.

חסרונות

  • באזור ניתן לצפות בסוגים מסויימים של לווייתנים. אם חשוב לכם לראות סוג מסויים של לווייתן, מומלץ לבדוק אם הוא כזה שנצפה באזור. או אם אתם מעדיפים סיכוי לפגוש מגוון רחב יותר של לווייתנים, אולי תעדיפו אזור אחר 
  • אזור רייקיאוויק וסביבתה עשיר באטרקציות רבות ומומלצות. אם אתם עושים טיול מעגלי ייתכן שלא יספיק לכם הזמן באזור זה כדי להקדיש כמה שעות לשיט לווייתנים. אולי תעדיפו להשאיר זאת ליעד אחר וכאן לנצל את שאר מה שיש לאזור להציע.

4. פנינסולת סנייפלסנס

יתרונות

  • מיקום מומלץ לצפיה בלווייתנים מסוג ORCA ו-KILLER WHALE
  • מגוון די רחב של לווייתנים ניתנים לצפיה באזור זה. 
  • אזור פחות מוכר ופופולרי לשיט לווייתנים ולכן אולי קל יותר למצוא כרטיסים לסיור

חסרונות

  • מקום פחות מוכר ופופולרי, מעט חברות פועלות פה כך שההיצע והבחירה מצומצמים. 

5. הפיורדים המערביים - הולמאוויק

יתרונות

  • אזור הפיורדים המערביים הוא אחד המרהיבים ביותר באיסלנד. שיט באזור יאפשר לכם להנות מנופים עוצרי נשימה.
  • הלווייתנים מגיעים לאכול די קרוב לחוף כך שהספינה לא נדרשת לנסוע רחוק כדי להגיע אליהם
  • מקום נידח ופחות מוכר לשיט לווייתנים. פחות צפוף
  • שיט יותר קצר. הסיורים שמוצעים מכאן הם בני שעתיים (לעומת 3-4 שעות במקומות אחרים). כך שמי שלא חובב גדול של ים ושיט או משפחות עם ילדים שאין להם הרבה סבלנות לשיט ארוך, יכולים להעדיף סיור כזה.

חסרונות

  • מקום נידח ומחוץ לכביש הטבעת. אם אתם לא מגיעים לפיורדים המערביים בכל מקרה, כנראה שלא תגיעו במיוחד רק בשביל סיור לווייתנים.

שיט לווייתנים - עוד כמה דגשים חשובים

מתי מומלץ? – בגדול עונת הקיץ עדיפה. יש יעדים שרק בקיץ ניתן לצאת מהם לסיורים וגם באחרים סיכויי הצפיה ומגוון הזנים שתראו, יהיה כנראה גבוה יותר בקיץ. אם כי כמובן שייתכנו זנים מסויימים שיותר סביר לראות בחורף. גם מבחינת מזג אויר הקיץ הוא עונה עדיפה. פחות רוחות, קור ומים סוערים.

סוג סירה? תוכלו למצוא מגוון רחב של ספינות שיוצאות לסיורים. החל מספינות דיג ישנות שהוסבו לספינות סיור וכלה בסירות RIB מהירות. סירות RIB יהיה קטנות ומהירות יותר, מגיעות מהר יותר אל אזורים בהם יש לווייתנים והן יכולות להתקרב יותר ולשנות מסלול במהירות רבה. מנגד הן עולות הרבה יותר ואין בהן יותר מדי מקום לזוז. בסירות הגדולות יותר ייתכנו הבדלים בנוחות הסירה. הן איטיות יותר ויכול לקחת זמן עד שמגיעים ליעד.

מה עדיף עם ילדים? לילדים שיט כזה יכול להיות מאתגר מבחינת אורכו (3-4 שעות ויכולים להיות פרקי זמן ארוכים עד שרואים לווייתן), מבחינת תנודות הספינה ומבחינת הרצון שלהם לזוז ולא להיות מרותקים לכסא לאורך זמן. כך ששיקול כמו אורך השיט או נוחות השהיה על הספינה, יכולים להיות מהותיים עבור משפחות. בנוסף, שיט בתוך פיורד יהיה יותר רגוע מאשר באוקיאנוס הפתוח. תחשבו מה נכון עבור ההרכב שלכם.

עלות? שיט לווייתנים הוא אטרקציה די יקרה ויכולים להיות הבדלים במחירים ביעדים שונים. אם אתם אדישים לשיקולים שהוזכרו למעלה, לפעמים המחיר יכול להכריע. במיוחד כשמדובר במשפחה וקנייה של כמה כרטיסים.

כדאי? כשנסענו שמענו דיעות סותרות. חלק אמרו שחבל על הזמן והכסף. חלק אמרו ששווה כל אגורה. בסופו של יום זה עניין של מזל ומה יצא לך לראות. אם תצאו לשיט ולא תראו יותר מדי (כי גם לווייתן בודד במרחק נחשב הצלחה מבחינת המארגנים) כנראה שתתאכזבו. אבל אם יעבור לידכם לווייתן עצום מימדים כמעט במרחק נגיעה, כמו שקרה לנו, זו חוויה בלתי נשכחת לכל החיים. 

מוזמנים לקרוא פוסטים נוספים מהטיול שלנו באיסלנד:

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. משה

    באיזה שייט עשיתם בסוף? איזה סוג סירה ומאיפה?
    קראתי על מקרים דווקא באיסלנד עצמה שאנשים חטפו בעיות בגב כתוצאה מסירות ה rib במיוחד כשיש גלים

    1. dvorasch

      אנחנו עשינו שיט מהעיירה DALVIK. הסתדר לנו הכי טוב במסלול (יש פירוט בבלוג של כל המסלול). עשינו בספינה גדולה ולא בסירת RIB אז לא יודעת לגבי כאבי הגב 🙂

כתיבת תגובה

אהבתם? מוזמנים לשתף:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

טיולים נוספים שאולי יעניינו אותך:

מסע בעולם זה נפלא אבל מה לגבי קשרים חברתיים?

אומרים שחופשי זה לגמרי לבד. ולצאת לטיול ארוך בעולם אומר שמשאירים מאחור את המשפחה, החברים וכל העולם החברתי שהקיף אותנו. זה אומר שזה רק אנחנו עם עצמנו, כל יום כל היום. אין עוד אנשים. אז איך מסתדרים עם זה? האם חסרים לנו ולילדים חברים ואנשים נוספים? מוזמנים לקרוא כמה תובנות ומחשבות בעניין אחרי חודשיים טיול.

אי החזירים ליד קוסמוי – טיפים והמלצות לאיך ומתי להגיע

אי החזירים הוא אחת האטרקציות הפופולריות שיש באזור קוסמוי. מדובר באי שעליו מאות חזירים מסתובבים חופשי בין המבקרים. אפשר ללטף, להאכיל או סתם לצפות בהם מסתובבים ומשחקים. ריכזתי כמה המלצות לגבי איך ומתי כדאי להגיע לאי החזירים. מוזמנים לקרוא.

פילים בתאילנד

איך לראות פילים בתאילנד – כל האפשרויות וטווח עלויות

תאילנד היא מקום נפלא לפגוש פילים. יש אינספור מקומות שמציעים מפגש כזה. אבל מרב אופציות אפשר קצת ללכת לאיבוד. איך בוחרים מקום שמתנהג בצורה אתית כלפי הפילים ולא מתעלל בהם? מה טווחי המחירים וכיצד ניתן להוזיל עלויות? ריכזתי כאן כמה וכמה דרכים שנתקלנו בהן שמאפשרות מפגש פנים אל פנים עם החיה המדהימה הזו. אם אתם מכירים עוד אופציות, מוזמנים לשתף בתגובות.

נהיגה הפוכה בתאילנד

איך מתרגלים לעשות דברים קצת הפוך ?

תאילנד הוציאה אותנו מאזור הנוחות שלנו. אנחנו רגילים לטייל במדינות מערביות, בעיקר באירופה. ושם גם כשהכל חדש, יש איזושהי תחושת מוכרות מסויימת. פה בתאילנד אנחנו מרגישים את הזרות שלנו. השפה שונה, הנהיגה הפוכה, התרבות אחרת לגמרי ואפילו המראה שלנו מייד חושף שאנחנו לא שייכים. אם באירופה לעיתים פונים אלינו בשפת המקום וטועים לראות בנו מקומיים, פה אין חשש כזה.