ורשה עם ילדים – יעד מושלם ומפתיע לטיול משפחתי

ורשה עם ילדים יכול להישמע מוזר בשמיעה ראשונה. על פניו זו עיר גדולה שמתאימה לשופינג ובילויים ולא למשפחות. אבל באופן מפתיע ורשה מתגלה כעיר שיש לה המון מה להציע לילדים ומשפחות. אם תיתנו לה צ'אנס, בטוח שתתאהבו.
ורשה

תקציר הפוסט והמסלול

מוזמנים ללחוץ על יום ספציפי כדי לעבור ישירות לפירוט לגביו

יום 1 – יום מעבר והתארגנות והכרות ראשונית עם העיר

יום 2 – הגנים הסקסוניים, מוזיאון קופרניקוס וגן בוטני על גג של ספריה

יום 3 – בוקר של שופינג, מסלול הזכרון וניקוי ראש מול מופע מולטימדיה

יום 4 – יום שמשי שמתחיל בטיילת ומסתיים בקונצרט מוזיקלי בפארק לזיאנסקי

תובנות ומסקנות

מוזמנים להציץ גם על המסלול שעשינו בורוצלב עם ילדים.

טיול בורשה עם ילדים - פרטיים כלליים לפני שמתחילים

הגעה: יש שפע טיסות ישירות מישראל לורשה. אנחנו הגענו לורשה ברכבת מורוצלב.

הרכב נוסעים: שתי משפחות ובסה"כ 4 מבוגרים ו-3 ילדים בגילאי 15, 9 ו-7

תחבורה: בעיר התניידנו בעיקר ברגל או במידת הצורך באובר שהיה מאוד נוח, נגיש וזול.

לינה: מלון נובוטל צנטרום. 10 דקות הליכה מהעיר העתיקה.

יום 1 - יום מעבר והתארגנות והכרות ראשונית עם העיר

אנחנו מגיעים לורשה בנסיעה רכבת אחרי 4 ימים בורוצלב עם הילדים. ברכבת עצמה יש מקום למזוודות ומקומות ישיבה מסומנים. הנסיעה נוחה ודי מרווחת ויש קרון מסעדה וגם מישהי עם עגלת מזון שעוברת במהלך הנסיעה. הרכבת עצמה מאספת ויש לה הרבה תחנות בדרך, משך הנסיעה קרוב ל4 שעות. אנחנו מגיעים לורשה בסביבות השעה 16

ורשה מהממת את החושים מרגע שאנחנו יוצאים מתחנת הרכבת. מייד רואים מולנו את המבנה המרשים של מוזיאון המדע והתרבות שבולט על רקע גורדי השחקים המודרניים שסביבו. ורואים גם קניונים עם כל הניאונים הבוהקים. העיר מרגישה סואנת וגדולה. המלון שלנו ממש קרוב לתחנה ואנחנו הולכים ברגל. משימה לא פשוטה עם כמות המזוודות והתיקים שאנחנו סוחבים אבל מצליחים להגיע.

המלון שלנו בורשה, כמו בורוצלב, הוא מרשת נובוטל, נובוטל צנטרום. גם כאן יש משחקים לילדים אבל הרבה הרבה פחות. עדיין עמדת הפלייסטיישן / ווי זוכה להצלחה (הרבה יותר הצלחה מאשר העמדה שיש לנו בבית).

אחרי התארגנות בחדרים אנחנו יוצאים לעיר. המלון נמצא כעשר דקות הליכה מהעיר העתיקה. כל הדרך מלאה במסעדות וחנויות. הכל תוסס ומלא אנשים. יש מוזיקה ברחוב, חלקה מהמסעדות וחלק מאמני רחוב שמנגנים. בדרך רואים מונומנטים ובניינים מרשימים. הארמון הנשיאותי, פסל של קופרניקוס, הארמון המלכותי, כנסייה יפה ועוד. בסופו של מסלול אנחנו מגיעים לכיכר השוק העתיקה שגם היא מלאה במסעדות. אחת מהן, BAZILISEK, מושכת את תשומת ליבנו ואנחנו נכנסים אליה לארוחת ערב. התפריט מקומי. האוכל ממש טעים, המנות גדולות והמחיר – הכי זול שיצא לנו עד היום. 220 למשפחה של 4, כולל טיפ.

אחרי המסעדה אנחנו מתקדמים לכיוון כביש כדי שנוכל להזמין אובר. בדרך עוברים ליד הברביקן, שער העיר העתיקה שמואר ויפה מאוד בלילה. האובר מגיע תוך דקה או שתיים ומביא אותנו בזריזות למלון. המחיר 10 זלוטי פלוס טיפ. שווה

יום 2 - הגנים הסקסוניים, מוזיאון קופרניקוס וגן בוטני על גג של ספריה

יום של גנים ומדע. הזמנו מראש כרטיסים לאחת בצהריים למוזיאון המדע קופרניקוס. ועד לשעת הכניסה שלנו, אנחנו יוצאים לטייל קצת בעיר. הולכים עד לפארק שמול מוזיאון התרבות והמדע שבו עומדת מזרקה גדולה ולצידה פסל של יאנוש קורצ'ק וילדים. פסל מאוד עוצמתי שמצליח להעביר הרבה. אגב, ברוח החוק הפולני כתוב לצד הפסל שהילדים נשלחו למחנה ההשמדה הגרמני טרבלינקה.

ממשיכים לטייל ומגיעים לגנים הסקסוניים. חוץ מירוק ופרחים יש גן של פסלים יפים ולידם מזרקה של גביע ענקי ממנו נופלים מים. מאוד יפה ומאוד מרשים. מסביב כמה דוכני גלידה ומוכרי מזכרות למיניהם. יוצאים מהגנים דרך שערים שמעברם השני אנדרטת החייל האלמוני. שני חיילים עומדים שם למשמרת.

בכיכר הענקית יש עוד מספר פסלים ומונומנטים. בין היתר פסל של צלב ענקי ואנדרטה לקורבנות התרסקות המטוס ב-2010 עם נשיא פולין ועוד בכירי שלטון שהיו עליו

ממשיכים לצעוד לכיוון המוזיאון בעזרתו האדיבה של גוגל מפס שעוזר לנו לנווט. מגיעים למוזיאון בשעה היעודה. בכניסה יש לוקרים לאחסון חפצים. מומלץ להצטייד מראש במטבע של 2 זלוטי להפעלת הלוקר.

היינו בהרבה מוזיאוני מדע בעולם וזה קצת גורם לקהות חושים והרבה פעמים מוזיאונים שאנחנו שומעים עליהם שבחים, לא ממש מלהיבים אותנו ואת הילדים שלנו (למשל מוזיאון נמו באמסטרדם שהיה בעינינו בסדר, ולא יותר). מוזיאון קופרניקוס בורשה הצליח להרשים אותנו! המוזיאון גדול ומכיל שפע רב של מיצגים בתחומים שונים. חלקם דברים שלא ראינו באף מקום אחר. בילינו במקום מעל 4 שעות ולא סיימנו לראות כל מה שהיה שם. המדד העיקרי שלי למוצלחות המוזיאון הוא תגובת הילדים כשאנחנו אומרים שהגיע זמן ללכת. בקופרניקוס הם לא הסכימו לצאת. רצו להמשיך לראות ולחוות עוד ועוד. שורה תחתונה – מוזיאון מאוד מאוד מוצלח ומומלץ. במוזיאון מאות הדגמות מדעיות  אשר מלוות בדף הסבר (בפולנית, רוסית ואנגלית) על מה צריך לעשות כדי להפעיל את ההדגמה ומה התופעה המדעית. הכל בקיצור ובגובה העיניים. המוזיאון נפרס על שתי קומות ויש בו הדגמאות שמתאימות גם לילדים קטנים (4-8) וגם לבני נוער. כדאי להזמין מקום מראש על מנת לא לחכות לתורכם במוזיאון עצמו. למרות שיש פלנטריום צמוד ויתרנו על הביקור בו לאחר שהבנו שהרבה מהפעילות שם נעשית בפולנית וקצת פחות מתאימה לילדים קטנים.

כשיצאנו מהמוזיאון טיילנו מעט על הטיילת הצמודה אליו ונמצאת על שפת הנהר. ואז הלכנו לספריית האוניברסיטה שנמצאת גם היא בקרבת המוזיאון. על גג הספריה יש גן בוטני קסום שכיף לטייל בו וכבונוס מקבלים גם תצפית יפה על הנהר והעיר. הכניסה ללא עלות. מומלץ מאוד.

בניין הספריה עצמו גם הוא מרשים במיוחד. חזיתו מעוצבת כספרים ענקיים בשפות שונות (כולל עברית).

מכאן  אנחנו חוזרים לכיוון הדרך המלכותית ומחפשים מסעדה לארוחת ערב. אנחנו בוחרים במסעדה איטלקית כדי לגוון קצת. מסעדת LA CANTINA מתגלה כמסעדה נחמדה מאוד. מציעה גם אופציות נטולות גלוטן.

יום 3 - בוקר של שופינג, מסלול הזכרון וניקוי ראש מול מופע מולטימדיה

אי אפשר להיות בורשה ולא לעשות קצת שופינג. הקניונים קורצים אליך מכל פינה ופינה. כך שאת הבוקר אנחנו מקדישים לקצת קניונים. לא רחוק מהמלון שלנו יש מתחם קניות עם כמה וכמה חנויות. ועוד קצת קדימה יותר מצוי קניון זלוטי טרסה שגם בו שפע של חנויות. יש הרבה מבצעים וסיילים בהחלט שווים.

בצהריים חוזרים למלון להשאיר את כל הרכישות ולהתרענן ואז יוצאים להמשך הטיול.

לוקחים אובר למוזיאון העם היהודי ולאנדרטת XXXX. המקום מאוד עוצמתי ומרגש. מנסיון העבר אנחנו נמנעים מכניסה למוזיאון עם ילדים צעירים מדי. בביקור עתידי לבד או כשהילד יהיה גדול יותר, ודאי נרצה לבקר כאן.

אנחנו עושים חלק ממה שנקרא כאן מסלול הזכרון שבו משולבים מקומות בעלי חשיבות ו/או אנדרטאות לאנשים שנספו כאן בשואה. עוברים במילה 18 שם היה הבונקר הראשי של לוחמי גטו ורשה. המקום מלא בנרות זכרון ומישהו גם עטף את אבן הזכרון בדגל ישראל. משם ממשיכים לכיכר השילוחים ממנה יצאו הטרנספורטים למחנות ההשמדה. קשה ללכת ברחובות האלה ולחשוב על הזוועות שהתרחשו כאן לפני כמה עשרות שנים.

במעבר חד אנחנו לוקחים אובר בחזרה למרכז העיר, לאזור הברביקן. מטיילים קצת בעיר העתיקה ויושבים לארוחת ערב במסעדה שכבר היינו בה ביום הראשון בורשה, בזיליסק. האוכל מצויין גם היום. בנוסף מתקיים בכיכר השוק מופע ג'ז והכיכר מלאה באנשים שהגיעו לצפות במופע.

אחרי ארוחת הערב אנחנו צועדים לכיוון מזרקת המולטימדיה להופעה המרכזית של השעה 21. התלבטנו אם ללכת מאחר והיינו במזרקת מולטימדיה בורוצלב לפני מספר ימים ועל פניו זה נראה חוזר על עצמו. סרטונים ברשת שכנעו אותנו ששווה ללכת. כבר כשהתקרבנו הבנו שכאן מדובר בארוע גדול יותר. כל הרחבה המתקרבת למזרקה מלאה בדוכנים של אוכל מסוגים שונים (פופקורן, שערות סבתא, גלידות, המבורגרים ועוד ועוד) ודוכנים אחרים מוכרים שפע צעצועים מהבהבים לילדים. מלכודות הפיתויים לגדולים ולקטנים במיוחד, קורצות מכל עבר. אזור המזרקה מלא באלפי אנשים שחלקם יושבים ליד המזרקה עצמה וחלקם על הגבעה שממש מולה. קראנו המלצה לשבת רחוק וגבוה ולכן טיפסנו על הגבעה. ממליצים בחום להצטייד בשמיכה כלשהי לישיבה על הדשא. לנו לא היתה וכיוון שירד קצת גשם מוקדם יותר, הדשא היה לח ופחות כיף לשבת עליו. דבר נוסף, הגבעה בשיפוע מאוד חד, הטיפוס והישיבה עליה אינם הדבר הכי נוח. אם אפשר, רצוי להגיע מוקדם ולתפוס מקום בחלק העליון, המישורי יותר.

המזרקה פועלת כבר כשאנחנו מגיעים והיא אכן מרהיבה. הרבה יותר צבעונית ומרשימה מזו של ורוצלב. וזה עוד לפני שהחל המופע. בתשע החל המופע, כולל פרסומות וחסויות (פעם ראשונה שנתקלנו בחסויות על מופע במזרקה). המופע הוא שילוב של מופע מזרקות מוזיקליות (כלומר מזרקות, אורות צבעוניים ומוזיקה) לבין הטרנד של הקרנת סרטים על מבנים. כאן מקרינים סרטונים על המים עצמם והתוצאה בהחלט מרשימה ולא דומה לשום מופע מזרקות אחר שראינו. שורה תחתונה – שווה להגיע לראות.

בתום המופע אנחנו שוב לוקחים אובר (שיטת ההתניידות המועדפת עלינו בפולין) וחוזרים למלון.

יום 4 - יום שמשי שמתחיל בטיילת ומסתיים בקונצרט מוזיקלי בפארק לזיאנסקי

היום אנחנו נפרדים מאחי ומשפחתו שחוזרים לארץ וממשיכים לטייל לבד. נותר לנו עוד יום אחד אחרון בורשה.

אנחנו מתחילים את הבוקר בנסיעה באובר למכבסה. המכבסה לא רחוקה מגשר המיתרים ומוזיאון קופרניקוס. אנחנו מפעילים מכונה והולכים לראות את הגשר מקרוב ולטייל מעט על הטיילת הנחמדה שיש שם. יום ראשון שמשי ויפה והמון אנשים מנצלים אותו לטיול על הטיילת, שכשוך רגליים במזרקות שיש שם ו/או רכיבה על אופניים וקורקינטים. פסטורלי מאוד. חוזרים להעביר את הבגדים למייבש ומבלים את יתרת ההמתנה בבית הקפה הסמוך על כוס מילקשייק טעים.

שוב מנצלים את אובר לחזור עם כל הכביסה למלון ואובר נוסף לוקח אותנו לפארק לזיאנסקי. אנחנו מטיילים בשבילי הפארק אשר מלא באנשים שנהנים גם הם מהשלווה שם.

מחפשים ומוצאים סנאים מתרוצצים בין העצים. ילדים וגם מבוגרים מתלהבים מהסנאים, מנסים להאכיל אותם באגוזים או סתם לצלם. ממש סלבריטאים קטנים.

חוץ מסנאים אנחנו רואים גם את הארמון הצף, פרחים יפים, כמה מתחמים שונים בהם יושבים נגנים מסוגים שונים וסביבם יושבים אנשים שמקשיבים למוסיקה ונהנים. אנשים עושים פיקניקים או סתם נהנים מהשמש. ממש אוירה כיפית ונעימה.

בשעה 16 בימי ראשון נערך קונצרט של שופן ליד פסל שופן. יש המון ספסלים מול הפסל אבל יש הרבה יותר אנשים שחוץ מהספסלים ממלאים את כל הדשא מסביב. אם תרצו ספסל, מומלץ להגיע ממש מוקדם. אנחנו הפקנו לקחים מיום לפני והבאנו שמיכה לפרוש על הדשא ולשבת בכיף. המופע אורך כשעה ונוגנו בו מספר יצירות. חלק מהזמן גם היתה רקדנית שהופיעה לצלילי המוסיקה. היה מקסים. הילדים קצת פחות התעניינו ונתנו להם לשחק קצת במכשירים כדי שנוכל אנחנו להנות מהמופע בשקט.

בשש מסתיים הקונצרט ואנחנו לוקחים אובר לאנדרטת המרד ??? ראינו אותה דרך הרכב מספר פעמים והיא נראתה לנו מרשימה ושווה ביקור. ואכן האנדרטה מאוד מרשימה. היא ניצבת לפני בניין בית המשפט העליון שאף הוא מרשים מאוד.

אחר כך בלחץ הילדים אנחנו שוכרים שוב קורקינט ונותנים להם לנסוע קצת ברחבה לא רחוק משם. עד שמתחיל לטפטף ואנחנו נפרדים מהגלגלים.

מטיילים עוד קצת בעיר העתיקה ואז אובר לאזור המלון שגם הוא עמוס במסעדות מסוגים שונים. אנחנו נכנסים למסעדה ברזילאית ואוכלים ארוחת בשרים טעימה בפחות מ-300 זלוטי למשפחה. בזאת מסתיים הביקור שלנו בורשה. אנחנו עוד נחזור אבל בינתיים, מחר טסים לנורבגיה ובטוח שעוד נתגעגע למחירים של פולין.

עוד דברים מעניינים לעשות בורשה:

תובנות ומסקנות

ורשה

תובנות וטיפים שלנו ללורשה עם ילדים

• יש בורשה המון אטרקציות לילדים שאנחנו לא עשינו כי הגענו אליה אחרי שבועיים טיול במקומות אחרים בהם עשינו אטרקציות דומות. פארק מים, פארק חבלים ועוד.
  • בדרך כלל אנחנו לא אוהבים לשלב שואה בטיול משפחתי. בעינינו זה מצדיק טיול נפרד לפולין שמתמקד בהקשר הזה. עם זאת, ספציפית בורשה, הרגשנו שאי אפשר לברוח מההסטוריה. היא בכל מקום. במוזיאונים, פסלים ברחבי העיר, מונומנטים, סימון על הכביש למקום בו עמד הגטו. זה פשוט חלק מהעיר.
  • אובר היא הדרך האידיאלית להתנייד בעיר אם התעייפתם מהליכה. מגיעים במהירות והמחירים זולים ברמה שאין מה להתלבט בכלל.
  • ורשה היא יעד מושלם לסוגים שונים של טיולים וכל הרכב ימצא בה משהו אחר. זוגות, חברות, משפחות, היא מתאימה לכולם. אם הגעתם בהרכב משפחתי, אל תרגישו החמצה על כל השופינג שהייתם עושים בלי הילדים או אתרים שלא מתאימים להרבה, קחו בחישוב שורשה היא יעד שאפשר וכדאי לחזור אליו שוב ושוב ופשוט תכננו מה תעשו בה בביקור הבא בהרכב אחר.
  • ורשה היא גן עדן קולינרי. תוכלו למצוא בה מגוון מטורף של אוכל מכל העולם. מסעדות מסוגים שונים, תענוג לכל חובב אוכל באשר הוא.
  • זול. השהות בפולין כל כך זולה וזה פשוט תענוג וללא ספק אחד הדברים שהופכים אותה ליעד מועדף. שפע אטרקציות, אוכל משובח ועלויות זולות מה יותר טוב מזה?

כתיבת תגובה

אהבתם? מוזמנים לשתף:

LinkedIn

טיולים נוספים שאולי יעניינו אותך:

מסע בעולם זה נפלא אבל מה לגבי קשרים חברתיים?

אומרים שחופשי זה לגמרי לבד. ולצאת לטיול ארוך בעולם אומר שמשאירים מאחור את המשפחה, החברים וכל העולם החברתי שהקיף אותנו. זה אומר שזה רק אנחנו עם עצמנו, כל יום כל היום. אין עוד אנשים. אז איך מסתדרים עם זה? האם חסרים לנו ולילדים חברים ואנשים נוספים? מוזמנים לקרוא כמה תובנות ומחשבות בעניין אחרי חודשיים טיול.

אי החזירים ליד קוסמוי – טיפים והמלצות לאיך ומתי להגיע

אי החזירים הוא אחת האטרקציות הפופולריות שיש באזור קוסמוי. מדובר באי שעליו מאות חזירים מסתובבים חופשי בין המבקרים. אפשר ללטף, להאכיל או סתם לצפות בהם מסתובבים ומשחקים. ריכזתי כמה המלצות לגבי איך ומתי כדאי להגיע לאי החזירים. מוזמנים לקרוא.

פילים בתאילנד

איך לראות פילים בתאילנד – כל האפשרויות וטווח עלויות

תאילנד היא מקום נפלא לפגוש פילים. יש אינספור מקומות שמציעים מפגש כזה. אבל מרב אופציות אפשר קצת ללכת לאיבוד. איך בוחרים מקום שמתנהג בצורה אתית כלפי הפילים ולא מתעלל בהם? מה טווחי המחירים וכיצד ניתן להוזיל עלויות? ריכזתי כאן כמה וכמה דרכים שנתקלנו בהן שמאפשרות מפגש פנים אל פנים עם החיה המדהימה הזו. אם אתם מכירים עוד אופציות, מוזמנים לשתף בתגובות.

נהיגה הפוכה בתאילנד

איך מתרגלים לעשות דברים קצת הפוך ?

תאילנד הוציאה אותנו מאזור הנוחות שלנו. אנחנו רגילים לטייל במדינות מערביות, בעיקר באירופה. ושם גם כשהכל חדש, יש איזושהי תחושת מוכרות מסויימת. פה בתאילנד אנחנו מרגישים את הזרות שלנו. השפה שונה, הנהיגה הפוכה, התרבות אחרת לגמרי ואפילו המראה שלנו מייד חושף שאנחנו לא שייכים. אם באירופה לעיתים פונים אלינו בשפת המקום וטועים לראות בנו מקומיים, פה אין חשש כזה.